– Det är alldeles förfärligt, det som har hänt ska inte kunna hända, säger infrastrukturminister Anna Johansson i kvällens Aktuellt.
Hon säger också att regeringen inte ska gå in och göra om uppdraget för Trafikverket och Transportstyrelsen utan att det är basuppgifter för de båda myndigheterna och att grunduppdraget som gäller.
– Däremot kommer vi självklart följa upp att man gör de åtgärder som krävs för att komma tillrätta med det här, säger Anna Johansson.
Undviker att svara på frågan
På frågan om hon har förtroende för Trafikverket svarar infrastrukturministern:
– Vi kan konstatera att det vid för många tillfällen har brutits mot de rutiner som finns eller att det finns otillräckliga rutiner.
Har du förtroende för ledningen?
– Vi kommer att följa upp att Trafikverket gör det de ska på det här området, säger Johansson.
Så inget svar i dag på den frågan om du har förtroende?
– Vi ska följa upp att de gör vad de ska, säger Johansson.
Kraftigt eftersatt underhåll
Anna Johansson säger att regeringen nu lagt 1,2 miljarder kronor per år under den här mandatperioden, totalt 5 miljarder kronor till underhåll.
Enligt infrastrukturministern har man konstaterat att i de fall där det behövs avhjälpande underhåll, när det redan har gått fel, uppstår en stor risk för personerna som ska ut och arbeta på spåren. Men när det gäller planerade åtgärder har man bättre koll och förutsättningar – det är då mindre risk för missar.
– Det bör därför gå mer till förebyggande underhåll än avhjälpande där det redan har gått fel, säger Anna Johansson.
Behövs en bättre bild av banan
Men Johansson tror inte att det bara handlar om pengar utan att man bör skaffa sig en bättre bild av hur banan faktiskt ser ut och i vilken ordning man faktiskt ska ta sig an olika uppgifter.
– Den svenska järnvägen lider av ett kraftigt eftersatt underhåll. Jag tror att det kommer ta längre tid än vad vi hade hoppats och önskat.