Wizzair flyger från Stockholm-Skavsta, Malmö och Göteborg till destinationer främst i Östeuropa.
Sedan 2005 har Wizzair struntat i 91 procent av alla ARN:s rekommendationer om att enligt EU:s och svenska regler kompensera passagerare som drabbats av förseningar, inställda flyg och annat. Av 33 fällningar i ARN under perioden följde Wizzair bara tre stycken.
Inget svar från företaget
SVT Nyheter har sedan förra veckan sökt Wizzair för en kommentar på flera telefonnummer och två e-postadresser. Utan framgång. På telefonnumren till pressansvariga som vi får på kundtjänstnumret svarar ingen och efter några signaler kommer felsignaler.
Även om Wizzair toppar listan över andelen ignorerade ARN-fällningar de senaste sju åren är de inte ensamma att strunta i ARN. I går avslöjade SVT Nyheter att Lufthansa förra året gjorde som Ryanair och ignorerade nära två tredjedelar av alla fällningar i ARN.
Däremot följde SAS, KLM, Norwegian och Air France samtliga rekommendationer från myndigheten om att ersätta passagerare.
Vet du mer? Har du egna erfarenheter? Hör av dig direkt till reportern eller till svtnyheter@svt.se!
ARN-fällningar sedan 2005
Fällningar/Ignorerade:
Wizzair: 33/30 (91 procent)
Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN