Sedan införandet i februari har flera klagat på mobiltjänsten Wywallet. Betalningen har blivit för krånglig anser många och både biståndsorganisationer och lokaltrafiken har klagat på förlorade intäkter.
Nu väljer Wywallet att ändra sitt betalningssytem.
– Vi har hört från konsumenter, handlare och välgörenhetsorganisationer som önskat att vi skulle göra det enklare, säger Adam Hasslert, marknadschef på Wywallet, till SVT Nyheter.
Nu kan du som innan införandet skicka iväg ett sms där betalningen hamnar på fakturan. När du en andra gång ska genomföra ett köp registeras du på Wywallet, men köpet går igenom som tidigare.
SVT Nyheter har tidigare rapporterat att biståndsorganisationer gjorde stora förluster när reglerna ändrades. Under den första månaden minskade Röda Korsets gåvor med 92 procent. Också Unicef och Läkare utan gränser såg en tydlig minskning av givmildheten.
– Välgörenhetsorganisationerna har varit med i processen och fått ta del av och tyckt till om den nya lösningen. De har sagt att de tycker detta är en bra lösning som vi nu fått till, säger Adam Hasslert.
Även lokaltrafiken har märkt en tydlig skillnad sedan systemet infördes. Intäkterna hos Skånetrafiken har närmast halverats sedan systemet lanserades. Där fick de in drygt sju miljoner kronor mindre på sms-köp jämfört med samma period förra året, skriver Sveriges radio P4 i Malmö. Med anledning av detta har Skånetrafiken planerat att själva lansera en mobilapp i sommar.