I dag är det få som vill bli lärare i de naturvetenskapliga ämnena. En genomgång av ansökningarna till höstterminen som SVT gjort, visar till exempel att bara fem personer i första hand sökt en utbildning för att bli kemilärare på högstadiet.
Men kanske finns lösningen på andra universitetsutbildningar. För i höst startar Teach for Sweden, ett projekt där toppstudenter ska lockas till läraryrket.
– Syftet är att tillföra mer kraft och energi i de här skolorna som har svårt att rekrytera bra lärare, och på så sätt lyfta läraryrket, säger Oscar Kjellberg, rekryteringschef på Teach for Sweden.
På vilket sätt lyfts läraryrket av detta?
– Vi kommer att få in jurister, ekonomer och ingenjörer i skolorna, som har en helt annan typ av bakgrund. Det är vi övertygade om kan attrahera fler personer att söka till läraryrket.
Vill ge alla samma chans till bra utbildning
På KTH i Stockholm håller Maja Finnveden på att avsluta sitt examensarbete där hon framställer plast på ett miljövänligt sätt. Hon är en av ett hundratal sökanden till projektet.
– När jag gick på högstadiet var jag en sån som var stökig. Och sen kom jag till gymnasiet och hade en mentor som trodde på mig och det ändrade hela min syn på utbildning. Det vore stort att kunna ge tillbaka en sån grej som jag fick, säger hon.
Till att börja med kommer 30 personer erbjudas ett arbete som lärare på socialt utsatta skolor. Under tiden får de lön och utbildning i pedagogik och ledarskap, och efter två år är de behöriga lärare. För Maja Finnveden är en anledning till att hon söker att hon vill att alla elever ska få samma chans till utbildning.
– Att det ser så olika ut beroende på var du är uppväxt, hur den framtida utbildningen kan se ut, sådant kan jag vara arg på. Nu har jag en chans att göra något åt det, säger hon.
Lönen kan få betydelse
Konceptet kommer från USA och finns redan I närmare trettio länder. I Sverige har det brett politiskt stöd och finansieras både av regeringen, privata företag och organisationer.
En sak Maja Finnveden tror att hon kan bidra med, är inspiration.
– Om jag skulle få göra det här skulle jag se det som en förstärkning av lärarkåren. Det jag skulle kunna bidra med är att konkretisera vad det innebär att jobba som ingenjör, säger hon.
Hur stor är sannolikheten att du efter projektet skulle fortsätta som lärare?
– Jag ska inte säga att jag vet det. Jag vet ju inte vad det kommer att innebära att vara på skolan.
Lönen för lärare är betydligt lägre än för civilingenjörer, vad har det för betydelse?
– Det är svårt, jag har funderat på det. Just nu känns det som att det inte har någon betydelse alls. Men man vet ju inte vad som händer sen, säger hon.