Karate-pastischen Kung Fury är ett av de mer lyckade och kända exemplen på crowdfunding för ett svenskt projekt. Rätt imponerande 630.000 dollar samlades in för att Umeåfilmaren David Sandbergs hobbyprojekt skulle bli verklighet.
Brädspel i topp
Filmer, musik och olika teknikprojekt drar in en hel del crowdfundingpengar, men faktum är att något så analogt som brädspel just tagit över förstaplatsen på Kickstarter, en av världens största sidor för gräsrotsfinansiering.
”Vikings gone wild” bygger på ett dataspel, men ska nu med hjälp av crowdfunding tranformeras till brädspel. Perioden för att stödja projektet är nu över.
– Responsen har varit överväldigande, mer än vi någonsin ens hade drömt om. Det är en bekräftelse på allt arbete vi har lagt ned på det här spelet, säger Vincent Vergonjeanne, den franske spelutvecklare som i Polen skapar spelet tillsammans med sitt team.
”Inte en enkel resa”
Vikings gone wild hade ett mål på nästan 60.000 kronor, det var vad som behövdes för att en enkel version av spelet skulle produceras. De drog till slut in över motsvarande två miljoner, ett exempel på hur populärt brädspel blivit igen.
– En framgångsrik crowdfunding är inte en enkel resa. Det gäller att använda bland annat sociala medier för att nå ut och skapa en kommunikation med sin publik, säger Vincent till SVT Nyheter.
Pendeln har kanske inte svängt över helt och hållet, men det verkar som att det fysiska spelandet har börjat hacka i sig en eller annan marknadsandel från det digitala. Den trenden manifesteras till exempel genom alla de tusen världen över som bidrar till att fler brädspel produceras och sedan spelas.
– Min teori är att det är en reflektion av vårt hyperuppkopplade samhälle som hittar en väg tillbaka till riktig fysisk interaktion. Det är något med brädspel som är nästan terapeutiskt, avslutar Vincent Vergonjeanne.
Fakta: Crowdfunding
– Kickstarter, Indiegogo, Patreon och Gofundme är några exempel på crowdfundingsidor på nätet.
– Gräsrotsfinansiering används som en slags förskottsbetalning från intresserade köpare, vanligen på nätet.
– Begreppet har funnits sedan sent 1990-tal, men slog igenom stort cirka 2006.
– En av historiens mest framgångsrika crowdfunding, Coolest cooler, är samtidigt ett stort fiasko då få produkter levererades i tid eller alls.