På skärtorsdagen meddelade Facebook i ett uttalande att man fortsätter försöka ”minska spridningen av material som skapas av 'oäkta konton' som sprider spam och desinformation eller annat vilseledande innehåll som delas av skaparna av fejkkonton”.
”Prioriterar fejkkonton med störst påverkan”
Som ett resultat av dessa ansträngningar ska man inför presidentvalet i Frankrike, som hålls i två omgångar mellan den 23 april och 7 maj, bland annat ha stängt ner 30 000 franska konton.
”Även om dessa förbättringar inte kommer att resultera i att samtliga fejkkonton tas bort så strävar vi efter att ständigt förbättra vår effektivitet”, skriver Facebook vidare i uttalandet och förtydligar åtgärdsarbetet:
”Vår prioritet är naturligtvis är att ta bort konton som gör störst påverkan, med mycket aktivitet och en bred räckvidd.”
Tidigare Facebook-kritik
I samband med den amerikanska presidentvalskampanjen i fjol fick Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg massiv kritik för att man inte tar ansvar för den information – eller desinformation – som delats på företagets plattformar.
Många menar att sociala medier-jätten har ett stort ansvar för den världsbild som presenteras i människors nyhetsflöden och att företagets sätt att agera nyhetsförmedlare utan att kontrollera spridningen av falska nyheter kan ha påverkat valutgången.
Zuckerberg slog först ifrån sig kritiken och menade att tanken att Facebook skulle ha påverka det amerikanska valet var ”galen”. Men redan under valnatten i USA ska företagets toppchefer ha träffats i ett krismöte för att diskutera vilken påverkan det sociala nätverket kan ha haft på presidentvalet.
Samarbeten med media och faktagranskare
I mitten av november presenterade Facebook-grundaren en rad åtgärder för hur det sociala nätverket ska få stopp på spridningen av falska nyheter, bland annat genom att separera riktiga artiklar från påhittade med hjälp av en särskild märkning. Man har också inlett samarbeten med en rad nyhetsorganisationer, däribland nyhetsbolagen Associated Press och ABC News, för att granska uppladdat material och motverka att falska nyheter sprids.
Av samma anledning lanserades så sent som i förra veckan en ny funktion på Facebook i 14 länder, däribland USA, Frankrike och Tyskland. Det rör sig om en notifikation som leder användarna vidare till en lista med tips för hur man upptäcker och rapporterar falska nyheter till det sociala nätverket.
Tillsammans med fransk media driver Facebook även ett ”faktakoll”-program för att bekämpa vilsledande information i Frankrike, särskilt kring de två presidentvalsomgångarna.
Även sökmotorn Google har sett över och presenterat förslag på hur företaget ska bli bättre på att skilja riktiga nyheter från falska, efter kritik som följt på USA-valet.