Det går inte att utesluta att det finns en medicinsk orsak bakom kraschen i franska alperna, det säger Hans Gordon som arbetat som flygpsykolog i många år. Man vet inte om det här är en depression, eller om det är en medicinsk orsak. I det här läget bör man vara försiktig med slutsatser, menar han.
– Vi måste komma ihåg att det faktiskt kan var något fysiolgiskt, en nervkollaps eller liknande, säger Hans Gordon.
Men Jan Olsson, journalist som specialiserat sig på flyg säger att det mesta just nu tyder på att andrepiloten gjort det här medvetet.
– Men det är farligt att peka ut honom som enskild syndabock. Han menar att man måste se till en kultur som finns inom företaget Lufthansa.
– Se till exempel fallet Costa Concordia där kaptenen, Mario Schettino, blivit ensam ansvarig. Men det var ju företaget som anställde honom och godkände honom som kapten på samma sätt som Germanwings gjort i det här fallet.
Inga regler
Idag finns inga regler om att piloter måste gå igenom psykologtester inne de godkänns. Det är upp till företagen själva. Hans Gordon har arbetat som psykolog inom SAS där man testar piloter. Det finns inga test för att se om piloter är lämpliga eller ej, man bedömer på andra sätt. Man måste se hur en personer lever och hur bakgrunden är, säger Hans Gordon. Sannolikheten ökar att se om personen har parametrar som kan vara skadliga om man kan göra en psykologisk utvärdering innan.
– I Skandinavien gör vi det men jag kan säga att generellt är det här inte alls en regel, säger Hans Gordon.
Ensam i cockpit
Nu har flera bolag infört att man inte får vara ensam i cockpit. Så är reglerna redan i USA, men det behöver inte alltid vara av godo, menar Jan Olsson.
Hur rimligt är det att man får vara ensam i cockpit?
– Det kan man diskutera, det är inte bra att piloten får vara ifred ochs, det är inte bra om det blir för mycket rörelse i cockpit, säger Jan Olsson
”Företaget vet mer än vad de vill säga”
Just nu florerar rykten om att andrepiloten skulle ha varit utbränd och deprimerad. Han var bland annat ledig i ett halvår från sin pilotutblidning och Jan Olsson tror att Germanwings och Lufthansa vet mer än vad som sagts hittills.
– Jag tror att Lufthansa och Germanwings vet mer än vad man vill säga, säger Jan Olsson. Man var till exempel väldigt förtegen om indentiteten på piloterna, vilket man inte brukar vara, bara det tyder på att det finns mer att berätta, avslutar han.