Den flygdata som visar exakt vilka varningar som aktiverades ombord på det förolyckade Egyptair-planet har nu offentliggjorts. Datan är hämtad från ACARS, ett system som låter plan i luften kommunicera med personal på marken.
Sju stycken varningar gick igång inom loppet av tre minuter, och börjar teckna en tydligare bild över händelseförloppet ombord på planet, strax innan det kraschade i Medelhavet natten mot torsdag.
Röklarm och fönsterfel
Brittiska The Telegraph har låtit en pilot titta på och översätta varningarna till lekmansspråk. Nedan följer varningar i kronologisk ordning. Tidskoden Z i varningarna syftar på Zulu time, som sammanfaller med GMT, två timmar efter svensk sommartid. 00:26Z motsvarar alltså 02:26 svensk tid tidigt på torsdagsmorgonen.
- 00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW Ett fel har uppstått med värmesystemet som ska ta bort is från det högre fönstret inne i cockpit.
- 00:26Z 561 200 R SLIDING WINDOW SENSOR Ett fel har uppstått med andrepilotens (styrmannens) system som ska varna för om styrmannens fönster är öppet eller inte.
- 00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE Rök har upptäckts inne på en av toaletterna. Rökdetektorerna inne på toaletterna är optiska, och ”ser” alltså något rökliknande. Det kan handla om exempelvis rök eller dimma.
- 00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE Rök har upptäckts i elektronikutrymmet under cockpit. Här inne finns samtliga datorer som hanterar flygplanet. Man kommer in dit antingen genom cockpit eller genom en lucka på utsidan av planets nos.
- 00:28Z 561 100 R FIXED WINDOW SENSOR Ett fel har uppstått i ytterligare ett fönster på höger sida i cockpit.
- 00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT Ett fel har uppstått i den ena autopilot-kanalen. Det finns alltid två kanaler och när den ena går ner tar den andra över automatiskt.
- 00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT Ett fel har uppstått i systemet som styr vingklaffarna, den del av vingen som reses vid landning.
Efter denna sista varning inkom inga fler meddelanden från planet.
Tyder på explosion
Exakt vad som hände ombord på planet och som utlöste alla dessa varningar är ännu inte fastslaget, men piloten som The Telegraph talade med menar att det mesta pekar på att en explosion inträffade inuti planet.
– Det verkar som att det främre högra fönstret och det högra sidofönstret i cockpit krossades, troligen från insidan ut, säger piloten.
En sådan explosion kan antingen ha skett inuti cockpit eller längre bak, i kabinen. Att de flesta larm inkom från cockpit beror på att det är där de flesta varningssystem finns. Rökvarningarna å sin sida kan ha utlösts av dimma som fyllde planet då trycket plötsligt föll inuti kabinen.
Pilot gissar på bomb ombord
Även om det inte går att dra några definitiva slutsatser utifrån flygdatan, tror piloten att det mest sannolika är att en bomb utlöstes ombord på planet.
Om en brand hade brutit ut på planet under andra omständigheter borde piloterna ha försökt kommunicera detta till markpersonal, och sökt en flygplats att nödlanda på, istället för att direkt tappa kontroll över planet.
En yttre explosion, från exempelvis en nedskjutning, skulle ha föranlett ännu fler felmeddelanden, eller inga alls, om planet totalförstördes i luften.
Sensorernas utslag – fem minuter innan det försvann
00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW
00:26Z 561 200 R SLIDING WINDOW SENSOR
00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE
00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE
00:28Z 561 100 R FIXED WINDOW SENSOR
00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT
00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT