Genast när Nintendos och Niantics spelfenomen släppts samlades folk i parker och på torg för att jaga Pokémon. Någon hysteri är det dock inte fråga om – om inte annat är vintern för kall för långvariga sådana utomhusaktiviteter.
– Vi har arbetat väldigt hårt för att lansera Pokémon Go i Sydkorea, säger Lim Jae Boem, vd för Pokémon Korea.
Google maps hårt reglerat
Varken han eller någon annan förklarar dock hur man kommit förbi säkerhetsproblematiken med Google Maps, kartfunktionen som är avgörande för att spelet ska ha geografisk koll när användaren är ute och går. Google Maps är hårt reglerat och delvis spärrat i Sydkorea på grund av 1950-talets krig med Nordkorea, som formellt sett aldrig har avslutats.
Enligt det Amsterdam-baserade analysföretaget Newzoo är Sydkorea världens fjärde största spelmarknad. De tre största är Kina, USA och Japan.
Efter lanseringen i somras hade redan i oktober uppemot var fjärde smarttelefon- och surfplatteanvändare i världen laddat ned Pokémon Go.
Och då är ändå megamarknaden Kina undantagen. Även där har myndigheterna säkerhetsåsikter om spelets kartkoppling, så i alla fall officiellt går spelet inte att använda i landet.