Janis Sarts, chef för StratCom, Natos center för strategisk information. Foto: TT

Sverige rustar för att möta informationskriget från Ryssland

Uppdaterad
Publicerad

Sverige överväger att gå med i ett nytt Natosamarbete för att möta informationskriget främst från Ryssland. Det handlar om StratCom, Natos center för strategisk information, som försvarsministern vill samarbeta med.

Det har varit en strid ström av utländska journalister till StratCom. Men hittills har inga svenska journalister varit här. Vi är de första svenska journalisterna som besöker centret i Riga i Lettland.

I höstas sa försvarsminister Peter Hultqvist (S) att Sverige borde gå med i StratComs samarbete. De är ett Nato-ackrediterat center som arbetar med att kartlägga och analysera propaganda både i traditionella och sociala medier.

– Risken för Sverige är att folk blir distraherade från vad som verkligen händer och inte förstår eller lyckas inse vad de borde bry sig om. Och när man talar om IS, så är det synnerligen relevant för Sverige, säger Janis Sarts, som är chef för StratCom.

Militär anläggning 

Centret har funnits i ett par år och chefen har varit statssekreterare på Lettlands försvarsdepartement i många år. Han är en av få anställda på StratCom som syns utåt. Verksamheten omgärdas av sekretess eftersom man inte vill avslöja vilka som arbetar här. Anläggningen är militär och StratComs motståndare är tydliga. Det är Ryssland och IS och deras informationskrig, säger Janis Sarts.

– De båda hoten är Ryssland och IS. De utnyttjar informationsutrymme och medier till sin fördel. I grunden är de olika, men de försöker bägge underminera vår kollektiva beredvillighet att försvara våra intressen.

”Skapa myter och förvilla”

Förra veckan sa försvarsministern på nytt att Sverige bör samarbeta med StratCom. Han talar om att möta det som kallas ”maskirovka” – det vill säga rysk vilseledning.

– I Ryssland är nu informationsarenan i 2014 års militärdoktrin utpekad som den fjärde arenan för krigföring vid sidan av mark, sjö och luft. Syftet med operationerna inom bland annat informationsarenan är att splittra, demoralisera, skapa myter och förvilla, sa han på konferensen Folk och försvar i Sälen.

Flera händelser med falsk information

I februari förra året publicerade en tysk webbsida för lokalnyheter uppgifter att Sverige skulle exportera artilleripjäser av typen Archer till kriget i Ukraina. Försvarsminister Peter Hultqvist pekades ut som ansvarig för affären. Beviset var ett brev undertecknat av försvarsministern. Men brevet var falskt.

I oktober förra året hälsade försvarsministern följare välkomna på Twitter. Men det som skulle vara hans officiella Twitterkonto var falskt.    

Ett annat känt exempel är de ryska vita lastbilarna på väg till Ukraina. Ryssland sa att det var hjälpsändningar, vilket starkt ifrågasattes i väst.     

Inget regeringsbeslut ännu

Det finns inget regeringsbeslut att Sverige ska gå med i StratCom. Men i händelse av medlemskap finns två alternativ. Fullvärdiga medlemmar är de Natoländer som skapade och finansierar centret. De bestämmer inriktningen. Det går också att vara ”voluntary” som Finland. De skickar bara experter och betalar deras lön. Men Försvarsministerns pressekreterare Marinette Nyh Radebo svarar att regeringen inte har några kommentarer innan beredningen i regeringskansliet är klar. På StratCom välkomnar man en ansökan från Sverige.

– Sverige har tydlig expertkunskap från kalla kriget när det gäller psykologisk uthållighet. Det är också något som vi vill ta med. Vi är ett nytt center och vill få kontakt med de som har lång erfarenhet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.