Olyckan inträffade när bussen bytte fil på en motorväg utanför staden Gudow i onsdags.
”Vi kommer nu att titta på varför autopiloten inte fungerade”, hette det i ett uttalande på torsdagen från polisen i Ratzeburg i delstaten Schleswig-Holstein.
En talesperson för Tesla uppgav att företaget talat med kunden ”som bekräftat att autopiloten fungerade som den skulle och att hans användning av autopiloten inte är relaterad till olyckan”.
Två dödsolyckor med Teslabilar, en i Kina och en i Florida i USA, har gjort att myndigheter uppmärksammats på säkerheten med de delvis självkörande bilarna. Tesla har döpt systemet till ”Autopilot”, och konsumentgrupper har krävt att det inte får användas av förare innan bilens mjukvara uppdaterats så att den detekterar att händerna verkligen är på ratten – vilket företaget sagt att de måste vara.
Föraren i olyckan i Nordtyskland sade till polisen att han inte hade tagit bort händerna från ratten när autopiloten var aktiverad, uppger den tyska nyhetsbyrån DPA.