Den politiska kontroversen i USA har engagerat och delat modebranschen. Mode har alltid varit politiskt, men nu har stora företag och profiler gett sig in i den politiska kampen på allvar.
Det finns företag som skotillverkaren New Balance som öppet gått ut till stöd för den nyvalde presidenten Donald Trumps planer på att slå upp handelsavtalet TPP.
Samtidigt har vd:n för sportjätten Nike å sin sida kritiserat Trumps inreseförbud för flera länder med muslimsk majoritetsbefolkning. Tongivande profiler som modeskaparen Marc Jacobs, en ikon i den amerikanska modebranschen, har till och med gått ut hårt och vägrat klä presidentfrun Melania Trump.
– Jag har inget som helst intresse av att klä Melania Trump. Personligen lägger jag hellre min energi på att hjälpa dem som arbetar emot Donald Trump och hans anhängare, har Marc Jacobs sagt till Womens Wear Daily.
”En samvetsfråga”
Debatten om vilka designers som skulle klä presidentfrun blossade upp efter att den New York-baserade designer Sophie Theallet gick ut i ett öppet brev till sina kollegor att ta ställning och vägra klä Melania Trump. Men många stora namn, som Ralph Lauren och Dolce & Gabbana, har valt att klä landets första dam.
Modejournalisten Susanne Ljung menar att den amerikanska modebranschen i huvudsak stödjer Demokraterna, men att somliga ställer sig över kontroversen.
– Ralph Lauren är ett exempel på en designer som tycker att det är presidentposten i sig, som symbol och oavsett partitillhörighet, som räknas. Så har de flesta resonerat förut, men i och med Trump är mycket satt ur spel. Han är så polariserande. Vill man snygga till den här administrationen eller inte? I slutändan är det ju en samvetsfråga. Det är ett prekärt läge, säger hon.
För företag och starka varumärken kan kontroversen kring Trump och upprop och bojkottkampanjer med snabb spridning i sociala medier bli avgörande, menar John Mellkvist på PR-byrån Mindmakers.
– Företag måste tänka sig för och kunna motivera var de står. Man kan dras in i en laddad situation blixtsnabbt och måste därför vara beredd på det från start. I Sverige visade kritiken mot Grand Hôtel i Stockholm efter Sverigedemokraternas fest där att det inte finns något alternativ för varumärken längre när det gäller att ta politisk ställning. Att vara ett varumärke i dag är i någon mån alltid ett politiskt projekt, vare sig man vill det eller inte, säger han.
Bojkotter via Twitter
Men det är inte bara företagen som tar ställning för eller mot Donald Trump. Även konsumenterna vill säga sitt. Så kallad etisk konsumtion har nått en ny högstanivå när politiska konsumenter som väljer att handla enligt sina egna åsikter tar plats i modebranschen.
I täten för Trump-kritiska konsumenter står varumärkestrategen Shannon Coulter, som fick nog efter att en inspelning av Donald Trumps nedsättande uttalanden om kvinnor blev offentligt. Hon startade hashtaggen #GrabYourWallet (en anspelning på Trumps uttalande ”Grab them by the pussy”) på Twitter för att uppmana människor att bojkotta företag som på något sätt är sammankopplade med Trumps affärsverksamhet.
I hashtaggens namn gick kritikerna hårt åt bland andra sportföretagen New Balance och LL Bean, som man ansåg stöttat presidenten, men flera twittrade också att de bojkottar företag som klädkedjan Nordstrom för att de säljer Trumps dotter Ivanka Trumps klädkollektion.
– Det liknar kritiken mot Grand Hôtel i Stockholm efter Sverigedemokraternas fest där, och visar att det inte finns något alternativ för varumärken längre när det gäller att ta politisk ställning, säger John Mellkvist.
– En hashtagg och några timmar senare, så kan en kritikstorm vara igång.
”Gemene konsument nog ganska lat”
Och flera i branschen har svarat på kritiken. Företaget Shoes.com meddelade i november att de tar bort Ivanka Trumps kollektion ur sitt sortiment. Varuhuset Macy's slutade sälja Donald Trumps egna modekollektion redan 2015 efter att Trump gjort uttalanden om att Mexiko ”skickar våldtäktsmän till USA”.
Frågan är hur modebranschens förhållande till Trump och presidentfamiljen kommer att utvecklas under de kommande fyra åren. Modeexperten Sofia Hedström tror på både förlikning och polarisering.
– Bara att Ralph Lauren valde att klä Melania Trump vid presidentinstallationen var en uppluckring av motståndet. Motiveringen var att det är en presidentfru som vilken annan – det är en tradition. Vissa delar av modevärlden kommer nog att vända kappan efter vinden och klä Trump-familjen, medan den andra delen politiseras ytterligare och tar till drastiska metoder, menar hon.
– New York bubblar av känslor nu, men samtidigt är gemene konsument nog ganska lat. De fortsätter nog att köpa även de märken som sammankopplats med Trump.