Piloterna på ett Virgin-plan på väg över Atlanten somnade båda två. Foto: Scanpix

Piloter somnar under flygning

Uppdaterad
Publicerad

Hälften av brittiska piloter har somnat i cockpit under flygningar – och det kan vara värre bland svenska piloter.

– Sömnbristen är den största säkerhetsrisken. Jag känner piloter i min närhet som pajat ihop och blivit sjuka på grund av sömnbristen, säger Gunnar Mandahl, själv pilot och ordförande i Svensk Pilotförening till SVT.

Efter uppgifterna att två piloter somnat på ett brittiskt Virgin-plan förra månaden kommer nu nya siffror som återigen visar på allvarliga säkerhetsbrister inom den kommersiella flygindustrin.

Enligt det brittiska pilotfacket (Balpa) uppger över hälften (56%) av alla piloter anslutna till det brittiska pilotfacket att de någon gång somnat i cockpit under en flygning. Var sjätte pilot sa också att de någon gång vaknat och upptäckt att även andrepiloten sitter och sover, det skriver Independent i dag.

Kan vara ännu värre i Sverige

Gunnar Mandahl är inte förvånad över de brittiska siffrorna. Han tror istället att det kan vara ännu värre i Sverige och bland svenska piloter, eftersom brittiska piloter omfattas av striktare regler för hur många timmar de får arbeta, ett skydd som saknas för svenska piloter, enligt Mandahl.

– Det händer också att svenska piloter då och då vaknar och upptäcker att andrepiloten också sover. Det vet jag säkert.

Svensk pilotförening presenterade 2011 liknande resultat som det brittiska pilotfacket. Då uppgav över hälften av svenska piloter att de ofrivilligt somnat under flygning. Dessutom sa 70 procent av piloterna att de gjort felgrepp under sina flygningar. Gunnar Mandahl tor inte att det blivit bättre sedan dess.

–  Jag hoppas det inte ska behöva krävas en olycka innan arbetsvillkoren förbättras för svenska piloter, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.