Alliansen lanserar nu vad den kallar den största gröna investeringen hittills – nya stambanor med höghastighetståg på sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö.
– Det här är en mycket stor ambitionshöjning som också är finansierad, säger Jan Björklund (FP).
Jan Björklund har tidigare varit kritisk till planer på höghastighetståg, och kallat den olönsam. Men i dag är han positiv.
– Det finns mängder av kalkyler som visar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Men det här ger andra effekter som att Sverige blir rörligare, säger Björklund.
Läs mer: Oppositionen välkomnar förslag om höghastighetståg
Tågen ska gå i 320 kilometer i timmen och ge en restid mellan Stockholm och Göteborg på två timmar. Mellan Stockholm och Malmö ska det gå på två och en halv timme.
Kostnaden för projektet ska enligt vallöftet bli 140 miljarder kronor och det ska påbörjar 2017 och sedan pågå i 15 år.
Den totala prislappen för satsningarna på infrastruktur och kollektivtrafik och bostadsutbyggnaden och höghastighetståg blir 410 miljarder kronor.
100.000 bostäder ytterligare
24 miljarder av kostnaden är enligt Björklund redan presenterade och öronmärkta, enligt FP-ledaren. De nya pengarna ska komma i nästa infrastrukturproposition.
Storsatsningen på Stockholmsregionen med nya tunnelbanelinjer och 78.000 nya bostäder i spåren av de nya spåren, annonserade de fyra partiledarna ut redan i november. Enligt Fredrik Reinfeldt handlar dagens löfte om ytterligare 100.000 bostäder.
Detta innebär att bostadsfrågan som klättrat mest på väljarnas topplista, nu också ägnas större intresse i valrörelsen.
Reinfeldt: Tunnelbana höjer markvärdet
Samma modell som vid Stockholmsöverenskommelsen, med en statlig förhandlingsman ska nu prövas på fler platser. Reinfeldt nämner Göteborg, Malmö och Skåne på presskonferensen i Almedalen.
Inom kort ska en förhandlingsman utses av regeringen som bland annat får i uppgift att få ihop finansieringen. Både kommuner och regioner förväntas vara med och betala. Men de fyra partiledarna vill också ha en helt ny skatt, en infrastrukturskatt.
Det är en skatt som ska tas ut på värdestegring av oexploaterad mark, som blir mer attraktiv där ny kollektivtrafik dras fram. Denna ska bara gälla för kommersiella fastigheter som till exempel kontor.
– Vi har tittat på andra länder där man använt den här metoden. Markvärdet stiger över en natt när det blir klart att en ny tunnelbana ska byggas, säger Reinfeldt.
Hade presskonferens samtidigt som MP
Alliansen valde att lägga sin enda stora gemensamma presskonferens samtidigt som Miljöpartiet håller sin. Och Annie Lööf tryckte flera gånger på miljöaspekterna. – Det är en grön satsning.
– Det minskar klimatutsläppen, säger hon.
Alliansen vill också se ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark, och ska därför ta initiativ till samtal med den danska regeringen om detta. Annie Lööf (C) nämner en tåg- och biltunnel under sundet mellan Helsingborg och Helsingör.