Svenskarna flyger mer än tidigare. Bara de senaste fem åren har antalet passagerare på internationella flygningar från Sverige ökat med nära 30 procent. Det gör också att utsläppen ökar, och nu har flera av de rödgröna partierna egna förslag på miljöskatt på flygresor.
Enligt Miljöpartiets förslag skulle en flygbiljett inom EU då bli 110 kronor dyrare, och utanför EU kosta 270 kronor mer än i dag. Enligt Miljöpartiets beräkningar skulle flygskatten kunna innebära 3,5 miljarder kronor i skatteintäkter till staten.
Styra om till miljövänliga färdmedel
Motivet till skatten är att styra om till mer hållbara transportslag, exempelvis tåg, och för att underlätta för Sverige att nå klimatmålen om kraftigt minskade klimatutsläpp från transportsektorn.
– Vi föreslår ju en rad olika miljöskatter som ska vara styrande för att olika beteendemönster ska förändras och för att få en teknikutveckling på transportområdet, så att vi får förnybara bränslen och så att vi får en resandeutveckling som går i takt med vad naturen och miljön klarar, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.
Vänsterpartiet redo att slåss
Den dåvarande socialdemokratiska regeringen beslutade 2006 om en skatt på flygresor. Beslutet revs upp av den borgerliga regeringen. I dagsläget är en flygskatt inget förslag som Socialdemokraterna driver, men Vänsterpartiet som liksom Feministiskt initiativ har ett eget förslag på flygskatt, är redo att slåss i en eventuell förhandling efter valet.
– Nu ökar utsläppen från flyget dramatiskt – de kan bli större än utsläppen från privatbilismen inom bara några år. Menar man allvar med klimatfrågan, så måste man börja styra hur transporterna ser ut i Sverige. Så det kommer vi absolut att ta upp, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.
”Ska jag åka bil till Spanien?”
Frågan är då hur svenskarna ställer sig till en flygskatt? De SVT Nyheter har talat med ser både för- och nackdelar med dyrare resor.
– Jag tycker att det är bra. Det är så många som flyger, och på så sätt skulle man kunna få mer pengar till sjukhus och sådant, säger Marja-Liisa Hyötylä Berg, som åkt tåg till Stockholm från Kungsör tillsammans med en kompis.
Ove Pettersson från Västerås är mer skeptisk:
– Om jag ska åka till Spanien nu, ska jag åka bil då i stället? Vad är alternativet? säger han.