När Folkpartiet i Bräcke släppte en reklamkampanj blev det lite fel. Reklamaffischerna som prydde kommunens bussar skulle slå ett slag för att skolan ska prioriteras. Och affischerna har väckt uppmärksamhet, men inte riktigt på det sättet som FP ville. I texten på affischerna står det ”barnen och ungdommarna”.
– Det är sådant som händer ständigt, även på stora nyhetsredaktioner till exempel. Men ibland får det väldiga konsekvenser, säger Per-Olov Olsson, ordförande för Folkpartiet i Bräcke.
Affischerna borttagna
Per-Olov Olsson skickade själv in texten till reklambyrån bakom affischerna. Han säger att det blev ett missförstånd och att annonsen inte skulle ha gått ut.
– Texten jag skickade in var ett utkast. Sedan hörde jag plötsligt i fredags att det satt uppe på bussarna, då kontaktade jag reklamföretaget och bad dem ta ner allihopa.
Enligt Per-Olov Olsson hade han stavat rätt i utkastet men reklambyrån hade sedan ändrat och stavat fel.
Skolan är en av era hjärtefrågor, är det extra pinsamt för er?
– Ja, det är klart. Men samtidigt visar det på hur det går när personer som inte har tillräckliga kunskaper hamnar på fel platser i samhället.
På Twitter var man naturligtvis inte sen med att raljera över FP:s blunder.
”Vill Fp fortfarande ha språktest?”, frågar sig Yonna Waltersson, chefredaktör på Dagens Arena.
”Folkpartiet får F av mig”, skriver Jessica Schedvin, nyhetschef på Makthavare.se