Efter att tidigare ha varit skeptisk till höghastighetståg presenterade Alliansen i dag ett nytt förslag om nya stambanor med höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg och Malmö.Och förslaget får beröm av huvudmotståndarna.
– Det är väldigt bra att regeringen har backat in i socialdemokraternas förslag om höghastighetståg. Vi välkomnar att de ändrar fot, säger Mikael Damberg (S), Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen.
– Vi har en järnväg i kris, som inte kommer i tid. Regeringen presenterar nya tankar framöver, men de har fortfarande inte täppt till sitt underhållshål. Det hade jag förväntat mig av regeringen idag, säger Damberg (S).
Två miljarder är småsummor
Han tycker att infrastrukturskatt är ett intressant förslag. Men han understryker att två miljarder om året är små summor i sammanhangen.
– Det är nya siffror och målsättningar till 2035. Det tror jag inte imponerar de unga människor i dag som saknar bostad, säger han.
Inget bra track record
Även Miljöpartiet välkomnar satsningen på höghastighetstågen.
– Jag är glad om vi äntligen får satsningar på att tågen går och kommer i tid. Men Alliansens track record på tågsatsningar är inte så bra. Det vet vi alla som försökt pendla och stått och frusit på en perrong, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin till TT.
Tror att Alliansen är nervös
Han har inte hunnit se detaljerna i förslaget ännu, men han tror att Alliansen börjar bli orolig nu inför valet.
– Vi har föreslagit satsningar på tågen länge, och det kommer även en ny regering att göra, säger Fridolin.