Boende på ön Giglio, nyfikna tillresta och ett stort medieuppbåd kom ut för att fira operationen sedan framgång utropats vid 4-tiden på morgonen.
– Jag tror att hela gänget är stolta över vad vi har åstadkommit. Många sa att det inte skulle gå att genomföra, sade Nick Sloane, sydafrikanen som leder operationen.
– Det känns bra, dags för en öl, tillade han och slank in på ett kafé – som polisen sedan fick spärra av för att förhindra kaos på det lilla etablissemanget.
Det kan dröja till våren innan Costa Concordia kan köras till skrotning, men Sloane har redan en segercigarr i fickan.
– Jag ska stå på däck och röka den här när hon till slut bogseras i väg, har han tidigare sagt till AFP.
30 döda, två saknade
Nu inleds ett omfattande arbete med reparationer av fartyget som också ska sökas igenom efter de två personer som saknas efter förlisningen. 30 personer har hittas döda, två saknas.
Unik operation
Bärgningsarbetet som inleddes klockan nio försenades två timmar efter att ett oväder passerat Giglio. Operationen är unik i sitt slag. Aldrig tidigare har ett fartyg i Costa Concordias storlek bärgats.Fartyget är nära 300 meter långt och väger 114.000 ton.
Från starten vid 9-tiden på morgonen har det beräknats att upprätandet ska ta 10-12 timmar, men det tog till slut 19 timmar.
Vid tretiden på eftermiddagen hölls en presskonferens där man meddelade att fartyget nu hade lättat från revet.
– Med hjälp av undervattenskameror kunde vi se hur hon lättade från revet, säger ingenjören Sergio Girotto.
Intresset för bärgningen har varit enormt och media från hela världen har invaderat den lilla ön.
Måste lyckas
Med en dragkraft på 6.000 ton har bogserpråmar sakta lyfta fartyget som är fäst i kraftiga stålvajrar för att inte kana ner i djupet.. Costa Concordia har försetts med en flytponton på babordssidan som sakta fylls med vatten i takt med att hon dras upprätt. Under henne vilar en plattform av stål, sand och cement. Ytterligare en ponton fästs sedan på styrbordsidan. När pontonerna tömts på vatten bogeseras hon till kaj.
Bärgningen måste lyckas på första försöket. Efter 20 månader i det salta Medelhavet bedömmer experter att skrovet är i så dåligt skick att ytterligare en vinter i vattnet sannolikt lett till att skrovet kollapsat. Att hugga upp fartyget på plats är uteslutet eftersom hon ligger vid en naturskyddad undervattenspark.
Costa Concordia grundstötte den 13 januari 2012. 32 av de drygt 4.200 personerna ombord omkom. Olyckan skedde efter en vårdslös manöver av kapten Francesco Schettino då fartyget lämnade den ordinarie rutten och gick närmare land. Anlednignen påstås vara att Schettino ville ”hälsa” på en tidigare kollega som bor på ön.
Det ses som oundvikligt att en del farligt avfall kommer att läcka ut, men stora räddningsstyrkor står redo om läckagen blir stora.
Har försenats
Det kantrade fartyget skulle egentligen ha lyfts upp redan för ett år sedan. Men arbetet är så unikt och komplicerat att det först fick skjutas upp till maj i år. Därefter har det försenats ytterligare på grund av tekniska problem.
Kostnaden är beräknad till omkring sex miljarder kronor. Costa Concordias ägare, rederiet Costa Crosiere står för kostnaderna. Det mesta av den summan täcks av försäkrignar.
Nästa vår är det tänkt att fartyget ska bogseras till fastlandet för att huggas upp.