Foto: SVT

Geelys ordförande: Volvo måste anpassa sig

Uppdaterad
Publicerad

Volvo måste få bättre förståelse för kinesiska konsumenter. Det säger Li Shufu, mannen bakom Geely i en exklusiv intervju till SVT:s korrespondent Lars Moberg.

Volvo personvagnars försäljning i Kina går trögt. Förra året minskade försäljningen med 10%. Ägaren, Geelys grundare och ordförande, Li Shufu, kommenterar nu nedgången med att Volvo måste anpassa sig mer till den kinesiska smaken.

– Det finns svagheter hos Volvo. Bilen har en alltför tydlig skandinavisk prägel, säger han i en exklusiv intervju till SVT:s korrespondent Lars Moberg.

Volvo i Kina

Särskilt invändigt har den en typisk skandinavisk design, anser Li Shufu. 

– Kineserna har en annan uppfattning om hur interiören ska se ut. Man har inte riktigt tagit hänsyn till den aspekten från Volvos sida. Om det här ska fungera i Kina behöver interiören förändras. Här krävs en anpassning, säger han.

Men Li Shufu är samtidigt optimistisk för Volvos framtid i Kina.

– Volvo har ett starkt varumärke med global respekt. Jag tror att Volvos framtid i Kina kommer att bli ljusare. Nu ger vi mer stöd till Volvo att göra Kina till sitt andra hemland, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo i Kina

Mer i ämnet