Volvo personvagnars försäljning i Kina går trögt. Förra året minskade försäljningen med 10%. Ägaren, Geelys grundare och ordförande, Li Shufu, kommenterar nu nedgången med att Volvo måste anpassa sig mer till den kinesiska smaken.
– Det finns svagheter hos Volvo. Bilen har en alltför tydlig skandinavisk prägel, säger han i en exklusiv intervju till SVT:s korrespondent Lars Moberg.
Särskilt invändigt har den en typisk skandinavisk design, anser Li Shufu.
– Kineserna har en annan uppfattning om hur interiören ska se ut. Man har inte riktigt tagit hänsyn till den aspekten från Volvos sida. Om det här ska fungera i Kina behöver interiören förändras. Här krävs en anpassning, säger han.
Men Li Shufu är samtidigt optimistisk för Volvos framtid i Kina.
– Volvo har ett starkt varumärke med global respekt. Jag tror att Volvos framtid i Kina kommer att bli ljusare. Nu ger vi mer stöd till Volvo att göra Kina till sitt andra hemland, säger han.