Nätjätten Alibaba, som funderar på en börsnotering i New York, dominerar, medan H & M och Ikea lyser med sin frånvaro.
I en ny rapport skriver myndigheten Tillväxtanalys att det finns en stor potential för svenska företag.
– Onekligen skulle svenska kedjor tjäna på att ha e-handel i Kina, men det är inte enkelt. Man behöver finnas i sociala medier och logistiken är komplicerad – kinesiska konsumenter kräver ofta att få leverans inom 24 timmar, säger Tomas Larsson på Kairos Future i Kina.
Aktiva trots censur
Kineserna är mycket aktiva i sociala medier trots omfattande nätcensur – som dessutom blivit hårdare under nuvarande ledningen. Twitter och Facebook är spärrade, men kinesiska varianter, exempelvis Sina Weibo, Kinas största mikrobloggsajt, och chatt-appen Wechat, lockar allt fler medlemmar. Kineserna hittar ständigt nya sätt att lura censorerna, till exempel genom slangord när vissa ord blockeras.
– Trots alla tabun och restriktioner av vad man får skriva tycker jag nästan att det är mer intressanta diskussioner i kinesiska sociala medier än i de svenska, säger Tomas Larsson.
Nätgigant dominerar
Parallellt med att de uppkopplade kineserna blir allt fler har näthandeln snabbt vuxit sig större. I fjol handlade kineserna prylar på nätet för svindlande 1.300 miljarder kronor, varav en stor del handlades på Alibabas e-handelssajter Taobao och Tmall. På Taobao, med försäljning mellan privatpersoner, och Tmall, där företag säljer varor till konsumenter, omsattes 1.000 miljarder kronor i fjol. Alibaba planerar nu en börsnotering i New York eller Hongkong, vilket skulle kunna bli den största noteringen i New York sedan Facebook.
Alibaba äger sedan i våras även 18 procent av Sina Weibo, och det finns en logik i det eftersom e-handel och sociala medier är nära sammankopplade i Kina, enligt Yingying Chang, onlinechef i Kina på svenska sminkföretaget Oriflame.
Leverans samma dag
E-handeln i Kina är på många sätt mer interaktiv än i Sverige, till exempel kan man ofta chatta med butiken, förhandla om priset eller försöka få fri leverans – gärna inom tre timmar, enligt Yingying Chang.
– Kineser är väldigt aktiva i sociala medier, och ett företags rykte och recensioner online är avgörande. För alla varumärken pågår ju en diskussion, som det är viktigt för företagen att delta i, säger hon.
H&M inte på nätet
Men Kina är inte en lätt marknad att ta sig in på, vilket kanske förklarar varför H & M, världens näst största klädkedja, ännu inte har någon e-handel där. Inte heller Ikea har någon e-handel i Kina.
H & M skriver i en kommentar till TT att företaget nu ”investerar betydande resurser för att rulla ut onlinehandel” och planerar att öppna e-handel i fler länder under nästa år. H & M vill dock inte säga när det kan bli aktuellt att lansera det i Kina.