-Olycksrisken i västvärlden är tre dödshaverier på tio miljoner flygningar. För inrikesflyget i Ryssland är risken tre till fyra gånger högre, säger Hans Kjäll flygsäkerhetsanalytiker.
-Flygsäkerheten har ändå blivit bättre än vad den var direkt efter att Sovjetunionen kollapsade 1992. Då splittrades det statliga flygbolaget Aeroflot i 400 olika flygbolag. Många hade stora säkerhetsproblem i början och tillsynsmyndigheten för flygsäkerhet var svag.
Långsamt blev man mer västorienterad på civilflygets sida. Och enligt Hans Kjäll har kurvan på haverifrekvensen pekat nedåt under de senaste tio åren även om den fortfarande ligger flera gånger högre än västvärldens.
Ryssland i topp på ”svarta listan”
Men frågan är om inte flygsäkerheten återigen har försämrats.
Flygkraschen i går gör att Ryssland nu passerar Kongo-Kinshasa i topp på ”svarta listan” över flest döda i civila flygolyckor under 2011.
Under hela förra året dog 122 personer i 15 flygolyckor inom Ryssland.
Bara hittills i år har det redan skett 13 flygolyckor och 121 personer har fått sätta livet till.
Hälften av de som förolyckades dog nu i augusti då sex av olyckorna skedde.
-Bara ett år är för kort tid för att kunna säga om det verkligen skett en försämring i flygsäkerheten, säger Hans Kjäll, men det kan i så fall beror på att en stor del av flygplansflottan nu är så gammal att det börjar närma sig tillverkarnas slutdatum för hur länge flygplanen håller.
Olycksplanet förbjuden inom EU
Gårdagens olycksplan Jak 42D tillhör en av de flygplanstyper som börjar sjunga på sista versen.
Flygplanstypen Jak 42 har varit olycksdrabbad redan från det att den början. 1975 och drogs alla plan tillbaka i tre år innan man kommit tillrätta med en felkonstruktion.
Den var tänkt att motsvara västvärldens Boeing 727 och planerade byggas i 2000 exemplar men efter alla problem blev det till slut bara 187 plan som byggdes.
Jak 42- flygplanerna har genom åren råkat ut för nio allvarligare haverier med 570 personer döda som följd.
Gårdagens olycksplan flög första gången 1993.
För två år sedan förbjöds den här flygplanstypen att operera på EU eftersom den inte uppfyller EU:s luftvärdighetskrav.
Fått ny teknik installerad i juli
Många flygbolag har ändå försökt förbättra planens flygsäkerheten genom att sätta in modern västerländsk flygapparatur i cockpiten.
Bland annat hade gårdagens olycksplan fått inställerat modern avionik i juli i år.
-Men då vet man inte om piloterna fått tillräcklig tid för utbildning på det nya systemet för det kostar mycket pengar. Likaså vet man inte om teknikerna som installerade systemet hade fått tillräcklig utbildning heller, säger Hans Kjäll.
Dålig utbildning kan vara en orsak
Redan har ryska myndigheter sagt att gårdagens olycka kan bero på piloten och den mänskliga faktorn.
Men det kan också betyda att piloterna fått för lite utbildning på utrustningen.
-Ja, absolut, säger Hans Kjäll. 80 procent av alla flygolyckor beror på den så kallade mänskliga faktorn och dålig utbildning utgör en stor tårtbit av de 80 procenten.
De skrämmande historierna från människor som flugit inrikes i Ryssland är många. Allt från flygplansstolar som inte verkat sitta riktigt fast, till bagageluckor som flugit upp så att passagerarna fått bagaget på huvudet och överförfriskad kabinpersonal.
Historier som även Hans Kjäll fått höra under hans tid på Luftfartsverket.
-De tyder på att man i Ryssland kanske inte har en lika hög säkerhetstänkande som i västvärlden. Eller också har man det men man har inte råd att leva upp till den, säger Hans Kjäll.
Olyckan kan ge bättre flygsäkerhet
Rysslands president Dmitrij Medvedev har redan gett order om en ordentlig utredning av flygsäkerheten i landet, med anledning av årets många olyckor.
Och Hans Kjäll tror att gårdagens flygolycka kan komma att få stor betydelse för att förbättra den ryska flygsäkerheten framöver.
-Den här olyckan har gått direkt upp på regeringsnivå. Jag är övertygad om att myndigheterna nu kommer att skärpa kraven och granska flygoperatörerna mycket hårdare. Man kommer säkert att peka med hela handen, säger Hans Kjäll. Fast det kommer att ta tid. Det är ju flera hundra operatörer som ska granskas.
-Kunskapen om flygsäkerhet finns inom landet. Nuvarande flygbolaget Aeroflot som flyger internationellt skiljer sig inte från västerländska flygbolag vad gäller säkerheten till exempel.
Helena Nosti
helena.nosti@svt.se