En passagerare fotograferar ett plan från Malaysia Airlines på Kuala Lumpurs International Airport. Foto: TT

Kinesisk kritik allt skarpare

Uppdaterad
Publicerad

Nio dagar efter att passagerarplanet MH 270 plötsligt försvunnit växer kritiken mot Malaysias sätt att sköta spaningen. Malaysias myndigheter höll på förmiddagen presskonferens om det senaste i sökandet efter planet.

I Kina växer kritiken mot Malaysias sätt att sköta spaningarna efter det försvunna passagerarplanet MH 370. Omkring två tredjedelar av de drygt 220 passagerarna är kineser.

I lördags sade den malaysiske premiärministern Najib Razak att planet försvunnit genom en ”avsiktligt handling” och att planet flög i många timmar sedan det avvikit från sin kurs.

Malaysiskt plan försvann

På en presskonferens på måndagsförmiddagen avslöjade myndigheter i Malaysia att hela besättningen ombord på det försvunna planet nu utreds. I lördags riktades misstankar mot piloten ombord och under söndagen togs bland annat pilotens egen flygsimulator i beslag.

Kritik mot Malaysia

På ledarplats i måndagens upplaga av den engelskspråkiga kinesiska tidningen China Daily ställs frågan varför tillkännagivandet kom mer än en vecka efter det att planet försvunnit. Delar Malaysia med sig av all den information som samlats in, undrar skribenten.

”Den motsägande och fragmentariska informationen från Malaysia Airlines och myndigheterna har gjort sökandet svårt och hela händelsen ännu mer mystisk”, skriver tidningen.

”Vad mer är känt som världen inte får veta?”

Fokus på piloterna

En stor del av utredningens fokus ligger på piloterna, sedan det står klart att den sista röstkommunikationen från cockpit kom efter att planets kommunikationssystem börjat stängas av, skriver AFP och Reuters.

Än säger sig ingen veta exakt vem som stod bakom de på ytan avslappnade sista orden, ”Okej, god natt”, som kom från cockpit innan flygplanet försvann. Men på en presskonferens idag sa Malaysian Airlines vd vd Ahmad Jauhari Yahya att rösten troligtvis tillhörde planets andrepilot.

Enligt Malaysias transportminister är det också fullt möjligt att flygplanets acars-system redan stängts av innan den sista röstkommunikationen hörts. Acars är ett system som kommunicerar viktiga data om flygplanets tillstånd till marken. Den sista signalen från acar-systemet kom 12 minuter innan meddelandet från cockpit.

Planets transponder, som återsänder radarinformation om planets position, ska ha stängts av 14 minuter efter att acar-systemet tystnade.

På måndagens presskonferens fick utredarna i Malaysia frågan om de spårat någon mobiltrafik från passagerarna efter att planet försvunnit. Men ingen av de närvarande kunde svara på om det hänt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malaysiskt plan försvann

Mer i ämnet