Förhållandet kyrka/stat har varit ansträngt alltsedan Mao Zedongs grundande av Folkrepubliken år 1949. Kristna missionärer utvisades och den kyrka som överlevt har myndigheterna trots lagstadgad religionsfrihet försökt kontrollera, bland annat med krav på registrering och förbud mot utländsk finansiering.
Kinesiska katolska samfund har inte heller rätt att hävda att de står under ledning av Vatikanen i Rom. Men många kristna har vägrat att underordna sig kraven. Och de så kallade huskyrkorna, flera hundra enbart här i Peking, existerar i dag trots att de egentligen inte får finnas.
Det råder oro bland Kinas kristna och samtidigt oro bland Kinas styrande som ser potentiella hot i all organisering vid sidan om kommunistpartiet.
Oroliga människor avvaktar nästa drag
Under det senaste halvseklet har Kina genomlevt svältkatastrofer under ”det stora språnget”, kaos och förtryck, inte minst under ”kulturrevolutionen”, och så under de senaste 30-40 åren kursändringen mot marknadsekonomi med en brutal urbanisering och jakt på rikedom och pengar.
Mitt i allt detta har många kineser tappat fotfästet och söker i religionen sammanhang och mening med livet. Det är den förklaring vi får när vi talar med kyrkans folk om den snabba ökningen av antalet kristna.
I Kinas huskyrkor avvaktar nu medlemmarna oroligt myndigheternas nästa drag. De följer spänt utvecklingen i Zhejiangprovinsen i söder där kommunistpartiets lokala beslutsfattare går hårt fram och till och med lagt en kyrka i ruiner. Byggnaden bröt mot bygglovet, var den officiella motiveringen.
Obesvarade frågor
Det senaste budet från regimen är att en ”kinesisk version” av kristendomen ska skapas.
”Den kinesiska kristna teologin ska anpassas till kinesisk nationalism och integreras med kinesisk kultur.” Det slog Wang Zuoan, chefen för statens byrå för religionsfrågor, fast vid en religionskonferens i Shanghai nyligen.
Vad betyder det? Är ett tillslag mot de oregistrerade kyrkorna att vänta?
Den aktuella myndigheten har ännu inte besvarat våra frågor. Jag vänder mig till pastor Ezra Jin i Peking. En kinesisk version av kristendomen, lika med en kommunistisk version, eller vad tror pastorn?
– Jo, det är nog något sådant det handlar om, säger pastor Jin försiktigt.