Bing kopplar ihop sökmotor och Facebook Foto: Skärmdump

Microsoft tar upp kampen med Google

Uppdaterad
Publicerad

Microsoft har renoverat sin sökmotor Bing för att på allvar ta upp kampen med Google. Den enskilt största förändringen på ytan är ihopkopplingen med Facebook.

I en högerkolumn på nya Bing-sajten visas en lista med ”vänner” från Facebook och Twitter – om sökmotorn hittar relevanta statusuppdateringar, bilder eller ”gilla”-markeringar på nätverken.

Om man för muspekaren över någon av personerna i högerpanelen dyker relaterade poster upp, och det går också att tweeta direkt från panelen till Twitter-vänner. Och skriver man in frågan högst upp i Bings högerpanel postas den direkt på Facebook.

Intill söksvaren i webbkolumnen finns också en liten länk-symbol som man kan klicka på – då hamnar länken intill frågan som man publicerar till sina Facebook-vänner. Idén är att man direkt från sökmotorn ska kunna fråga sina vänner om mer information på ämnet.

Mer överskådligt

Hela söksidan är nu mer stringent och avskalad och uppdelningen i tre listor gör sökresultaten mer lättöverskådliga. I mittenpanelen listas sådant som ”Bing knows”, samt annonser. Det kan handla om webbtjänster som Bing är ihopkopplad med, eller instrumentella söksvar som en klickbar karta.

En sökning på flyg-, match- eller konsertbiljetter ska kunna visa upp direktlänkar till billigaste köpstället på nätet, men alla funktioner är inte igång ännu.

Svar på Googles sociala nätverk

Bings nya sociala sökfunktion ska ses i ljuset av Googles försök att skapa ett socialt nätverk kring sina produkter (Google+), som i sin tur är ett svar på Facebooks och Twitters framgångar.

Microsoft säger själva att funktionerna ska vidareutvecklas allt eftersom, men redan nu drar sökmotorn in resultat från både Twitter och Google+ utöver Facebook. I Facebook-kopplingen visas bara de egna ”vännerna”, men i Twitter-listan kan även folk man inte följer dyka upp om Bing tycker att personen är en expert på ämnet ifråga.

Men det är kopplingen till Facebook som är den mest värdefulla, och som är det största ”hotet” mot Googles försök att göra sökningar mer sociala i och med Google+.

Fler nätverk tillkommer

Framöver planerar Microsoft att lägga till information i söksvaren från nätverk som Foursquare, Blogger, LinkedIn och Quora – med fler nätverk. De nya Bing-funktionerna lanseras i Sverige i juni, men den sociala kolumnen och delar av söksvarspresentationen är redan på svenska. Den som vill testa nya Bing redan nu från Sverige behöver använda sig av en proxy-tjänst som gör att Bing tror att man söker från en dator inom USA:s gränser.

Fler föredrar Bing

Enligt en ny studie (från Microsoft) föredrar nu 34 procent av internetanvändarna Bing som sökmotor, före 28 procent för Google (i kontrast till förra årets studie då 27 procent sade sig föredra Bing mot 38 procent för Google). Men Bings andel av sökmarknaden är fortfarande långt efter Googles, med någonstans kring 15-20 procent av nätsökningarna mot Googles cirka 60-70 procent (det varierar i olika mätningar).

Så här förklarar Microsoft själva konceptet ”social search” i en reklamfilm på Youtube.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.