Den nya norska borgerliga regeringen fortsätter att storsatsa på elbilar.
Redan i dag finns kraftiga skattelättnader för den som väljer en elbil, gratis parkering, rätt att köra i bussfiler, gratis bilfärjor, många gratis laddstolpar och inga biltullar bland annat. Den nya högerregeringen har lovat att fortsätta med elbilssatsningen i minst fem år till.
– Man inför nu också momsfritt på det som är leasing av elbilar. Och även på batterier. Vi förväntar att försäljningen kommer att öka ytterligare, säger Ola Elvestuen, byrådspolitker för Venstre i Oslo.
Elvestuen valdes in i Stortinget vid valet i höstas och han har varit den kanske mest pådrivande politikern i Oslo för elbilsutvecklingen de senaste åren.
Sverige bör lära av Norge
– Det vi bör göra är att lära av Sverige där de ligger före oss. Men just inom detta område bör kanske Sverige se på några av de erfarenheterna som Norge när det gäller att främja elbilar, säger Ola Elvestuen.
Den som i dag promenerar i Oslo centrum kan gång på gång märka hur en stora exklusiva sportbilar helt tyst smyger upp bakifrån.
I september var den amerikanska lyxbilen Tesla Model S Norges mest sålda bil, i oktober toppade elbilen Nissan Leaf statistiken, i november var Tesla tvåa. Tesla Model S kostar motsvarande cirka 800.000 svenska kronor i Norge. Då är bilen statligt subventionerade med upp till en halv miljon kronor.
Trångt i bussfilen
Men alla är inte lika glada över elbilarnas framfart. Flera debattörer har ifrågasatt att staten ska skattesubventionera stora lyxbilar. Dessutom har det börjat bli trångt i bussfilerna på morgonen när alla elbilsägare ska till jobbet.
– Det är fint med elbilar, så länge de har vett att titta i backspegeln när de ska in i kollektivfältet. Det är inte alltid de gör det och då får man kasta sig på bromsen, säger en busschaufför innan han åker iväg.