Animation av den framtida fartygstunneln genom Stadhalvön Foto: Nordwest3d.no

Norge satsar på gigantisk båttunnel

Uppdaterad
Publicerad

I framtiden kan Hurtigrutten och andra stora fartyg slippa en farlig sträcka när Norge nu ska bygga en gigantisk fartygstunnel. Den norska regeringens beslut innebär att en gammal dröm för sjöfarten blir verklighet.

Vattnen utanför Stadhalvön på Norges västligaste udde är ökända. Här förliser fartyg än i dag och förr drog man hellre båtarna över land för att slippa det farliga havet.

Nu ser det ut som Norge kommer att bygga en fartygstunnel genom Stadhalvön. Den norska regeringen beslutade nyligen att sasta en miljard norska kronor på projektet i den nationella transportplanen. Tunneln har varit en önskedröm i flera årtionden för sjöfarten, näringslivet och de boende kring halvön och den har utretts 18 gånger. Därför var det många som tvivlade på att det var sant när beskedet kom att regeringen nu sagt ja till planerna.

Ska rymma lastfartyg

– Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva det, jag trodde inte på det, säger Öyvind Kvernevik som bor i närliggande Selje.

Tunneln kommer att bli 1.700 meter lång tunnel, 26,5 meter bred, 37 meter hög och 12 meter djup. Den ska bli stor nog att rymma både lastfartyg och Hurtigruttens passagerarfartyg.

Fortfarande fattas en halv miljard, och byggstart kan bli tidigast 2018. Men blir den verklighet är det världens första fartygstunnel, en tunnel som inte bara ger snabbare och säkrare fartygstrafik utan också kan bli en attraktion i sig själv.

-Jag tror det blir en vitamininjektion till hela bygden, säger Harald Berge i Selje.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.