– Jag ser inget skäl till att använda oss av Norwegian. Anständiga organisationer och anständiga människor använder sig inte av verksamheter som undergräver den norska välfärdsstaten, säger Stein Gulbrandsen i Norges största fackförbund, Fagforbundet.
Det norska flygbolaget lanserade tidigare i år sin internationella satsning på långflygningar. Bolaget har nu flera avgångar i veckan till bland annat Bangkok och New York.
Det norska mediebolaget NRK har fått insyn i kontraktsvillkoren för den thailändska kabinpersonalen på långflygningar mellan Europa, Asien och USA.
De har kommit fram till att månadslönen för de flesta av dem ligger kring 15.000 bath, motsvarande 3.067 kronor.
För en tolv timmars flygresa mellan Oslo och Bangkok får den anställda 200 kronor extra.
”Lägsta nivån vi känner till”
Fackförbundet Parat är mycket kritiskt till de låga lönerna som de kallar ”social dumpning”.
– Det verkar helt otroligt. Det är en lönenivå som är mycket lägre än den vi känner till i branschen. Åtminstone på europeisk nivå, säger förbundschefen Hans-Erik Skjaeggerud.
De 116 anställda är inhyrda via bemanningsföretaget Adecco i Thailand.
Många av dem får olika tillägg vilket gör att lönespridningen bland kabinpersonalen är stor. Bäst tjänar omkring 40 så kallade Senior Cabin Crew Members.
De har flest resdygn och kan komma upp i en bruttolön på 100.000 baht, motsvarande omkring 19.000 kronor.
Norwegian försvarar sig
I den andra ändan av löneskalan återfinns kabinanställda med få resdygn. För dem ligger bruttolönen på cirka 5.000 kronor i månaden – före skatt.
Snittlönen för de 116 kabinanställda var i september runt 9.500 kronor, inklusive tillägg för mat. Utan tillägget var snittlönen runt 7.000 kronor.
Lasse Sandaker-Nielsen, informationschef på Norweigan menar att facken bommar i sin kritik mot flygbolaget.
– Det vår kabinpersonal tjänar i månaden hos oss är långt över den den genomsnittliga lönen i Thailand.