Foto: Scanpix.

Ny cykelmotorväg i Köpenhamn

Uppdaterad
Publicerad

Köpenhamn satsar stor på cykelvägar och på vill att nya cykelmotorvägar bidra till minskade sjukvårdskostander.

Cykelbyen Köpenhamn blir ännu mer cykelvänlig. Ett internationellt uppmärksammat mångmiljonprojekt med 26 nya cykelmotorvägar ska uppmuntra fler pendlare i Köpenhamnsområdet att ställa bilen och hoppa upp på cykelsadeln.

De nya cykelmotorvägarna ska ge vinster både för miljö och hälsa. Initiativtagarna, Region huvudstaden och flera kommuner i regionen, kalkylerar med 15 000 fler cyklister och en reducering av koldioxidutsläppen med 7 000 ton per år. De räknar också med minskade sjukvårdskostnader eftersom cyklisterna blir friskare på kuppen.

–Vi danskar äter för gott, motionerar för lite och dricker för mycket, säger Lars Gaardhöj (S) i Region huvudstaden.

Färdigt inom tio år

I våras invigdes den första rutten, en 17,5 kilometer lång cykelmotorväg som förbinder centrala Köpenhamn med samhället Albertslund. I höst invigs nästa.

Totalt planeras 26 rutter som förväntas stå färdiga inom tio år. Notan landar på mellan 413 och 875 miljoner danska kronor, beroende på hur man väljer att bygga, förklarar Lars Gaardhöj.

Grönt ljus om man cyklar snabbt

Skillnaden mellan en cykelväg och en cykelmotorväg är förutom tät och bra asfalt, servicestationer med luftpump och fotstöd vid rödljusen att cyklisterna på cykelmotorvägen prioriteras lika högt eller högre än bilister.

De som cyklar 20 kilometer i timmen eller snabbare får automatiskt grönt ljus i korsningar; bilarna får vänta.

Cykelstaden Köpenhamn

Köpenhamn är sedan tidigare känt för att ha många cyklister. En av dem är Meline Jensen som väntar med sin knallorangea cykel vid ett rödljus i centrala Köpenhamn.

–Cykelmotorvägen är ett riktigt fint projekt, säger hon.

Men själv tror hon inte att den kommer få henne att cykla mer:

–Nej, det blir nog svårt, jag cyklar redan 30 kilometer om dagen till och från jobbet och för att hämta barn.

Fakta

Cykelmotorvägar i världen

  • Politikerna i Danmark har tittat på både London och Amsterdam inför planeringen av Köpenhamns cykelmotorvägar.
  • I London finns redan flera cykelmotorvägar för pendlare och fler ska byggas till år 2015.
  • Holland har väl utbyggda nät av cykelbanor, bland annat i Amsterdam där många av invånarna tar sig fram med cykel.
  • Just nu utreds Miljöpartiets förslag om en cykelmotorväg mellan Malmö och Lund.

Källa: Malmö Stad, Tfl.gov.uk, Cykelsuperstier.dk, Holland.com (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.