NS Concord drivs av Novoship i Novorossiysk i Ryssland, men seglar under liberiansk flagg, enligt fartygsspårningssajten marinetraffic.com.
Tänkbart stödfartyg
Oljetankern har nämts som ett tänkbart stödfartyg om uppgifterna i Svenska Dagladet stämmer – att insatsen handlar om att en skadad rysk ubåt, eller annan undervattensfarkost, befinner sig på svenskt vatten.
NS Concord har sedan i onsdags legat nästan stilla på internationellt vatten utanför Stockholms skärgård.
– Vi är medvetna om fartyget och har koll på det, sade en av källorna till Svenska Dagbladet.
Satte kurs österut
Men på lördagskvällen, strax efter uppgifterna om att en rysk ubåt kan finnas på svenskt vatten, satte fartyget kurs österut. Därefter försvann fartyget från navigationsprogrammen.
På söndagsmorgonen dök den åter upp med en position utanför svensk kust med riktning mot Gotska Sandön. Men därefter vände den igen.
– Rörelserna verkar vara väldigt omotiverade för att vara ett lastfartyg, så jag har svårt att inte se ett samband, säger militärhistorikern Lars Gyllenhaal till TT.
Kan finnas koppling
Även försvarsexperten Thomas Ries säger till Svenska Dagbladet att fartygets beteende tyder på att det kan ha koppling till den ryska ubåt, som Försvarsmakten misstänks söka efter.
– Vilket som helst lite större fartyg kan man nog bygga om så att man kan ta in och släppa ut ubåtar, säger han, till tidningen.
Men på Kustbevakningen säger man att det ryska fartyget har meddelat sin status som ”waiting for orders” – en status som är ganska normal:
– Det är ganska vanligt och innebär att ett fartyg ankrar upp eller lägger sig på fast poisiton för att invänta instruktioner från rederiet. Ofta gör man det på läsidan om exempelvis Gotland, säger Anders Ekstrand, operativ ledare Nordost på Kustbevakningen.