Tidigare i dag kom uppgifter om att data som sänts ut från det försvunna malaysiska planets motorer tyder på att MH370 flög i hela fyra timmar efter sista kontakten.
Uppgifterna som kom från amerikanska källor och publicerades i Wall Street Journal, skulle vara baserade på data som motorerna automatiskt sänder som ett led i underhållsschemat.
Men malaysias försvarsminister Hishammuddin Hussein säger nu att det inte stämmer och hänvisar till både Rolls Royce, som tillverkat motorerna, och flygplanstillverkaren Boeing
– Dessa rapporter är felaktiga, säger han på en presskonferens i Kuala Lumpur.
”Hemlig information”
Frågan är dock hur mycket myndigheter, eller ens flygbolaget, känner till av motorernas eventuella sändningar. London-baserade New Scientist rapporterade häromdagen om ”minst två knippen tekniska data” som skickats från MH370, men att dessa går direkt till motortillverkaren Rolls-Royce. Sådan information från alla liknande motorer går löpande till företagets övervakningscentral i Derby, England.
Datan ingår enligt New Scientist i det internationella systemet Acars (Aircraft Communications Addressing and Reporting System). Sådana uppgifter ska enligt FN:s luftfartsorganisation ICAO:s regler hållas hemliga, förutom om haveriutredare frågar efter dem.
Oklart om de nya uppgifterna
När nyhetsbyrån Reuters frågade flygbolaget Malaysia Airlines om The Wall Street Journals uppgifter bliev svaret från en talesman att några sådana motordata inte finns. En annan talesman är enligt nyhetsbyrån osäker.
Från motortillverkaren Rolls-Royce är det enda officiella svaret än så länge: Inga kommentarer.
Boeing 777 har motorer av typen Rolls-Royce Trent, en mycket vanlig motor i denna klass flygplan.
Inga vrakdelar funna
Det har nu gått sex dagar sedan det malaysiska planet spårlöst försvann och ett tiotal länder är involverade i sökandet.
Det försvunna planet är en av de största mysterierna i modern flyghistoria. Och samtidigt som det fruktlösa sökandet pågår väntar hundratals anhöriga på besked.