Färre bakterier på kontoret med en kvinna vid skärmen, enligt forskarnas resultat. Foto: Scanpix

Bakterier frodas på männens kontor

Provtagningar från amerikanska kontor visar var bakterierna är som flest, och hur de kommer dit.

– Vi tillbringar allt mer tid inomhus, menändå så vet vi rätt lite om mångfalden av bakterier och virus på de platser därvi lever, arbetar och leker.

Det säger Scott Kelley, som tillsammans medsina kollegor har undersökt bakteriefloran i kontorsmiljöer runt om i USA. Ivästvärlden så tillbringar människor i genomsnitt 90 procent av sin tidinomhus, och forskarnas resultat visar att människorna är långt ifrån ensammapå kontoret.

Totalt har de samlat in 450 prover från olikaytor i 90 olika kontor, från New York i öst till San Fransisco i väst. Och iproverna hittade de totalt över 500 olika sorters bakterier.

Tanken med studien är att utveckla tekniken för att fastställaen slags bakteriell referenspunkt för vad som är en ”frisk byggnad”. En sånreferens skulle nämligen kunna vara till nytta för att utvärderahälsoproblem kopplade till en dålig inomhusmiljö.

Kommerfrån oss själva

Resultaten, som publiceras i tidskriften PLoSONE, visar på fler intressanta egenskaper hos bakteriefloran i kontorsmiljöer.När det gäller ursprunget så kommer de flesta bakterier från människornasjälva; från huden, näsan och munnen.

Det största antalet bakterier finns påtelefonen och, lite förvånande, i stolen. Tangentbord, mus och skrivbord bär påbetydligt färre bakterier.

Men mest påfallande är skillnaden i mängdenbakterier mellan mäns och kvinnors kontor. Männens kontor är helt enkelt hemför fler bakterier.

Män ärsmutsigare – eller?

Vad som ligger bakom det här sambandet kanforskarna bara spekulera i. Men utifrån tidigare studier som visat skillnader ivardagshygien mellan män och kvinnor, så gör de den kvalificerade gissningenatt slarv med handtvätt och tandborstning kan förklara skillnaden.

Men de öppnar också dörren förden manliga hygienens upprättelse. En annan förklaring skulle nämligen kunnavara att män i snitt är mer storväxta än kvinnor, och att de därmed har enstörre kroppsyta som kan släppa ifrån sig bakterier till omgivningen.

Slutsatsen av resultaten skulle alltså kunna sammanfattasi en parafras på det berömt Pippi Långstrump-citatet: Är man stor måste man också vararenlig.