• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Spelet Go är ett kinesiskt uråldigt brädspel. Nu har ett datorprogram för första gången slagit en professionell Go-spelare. Foto: Cheryl Hatch

Dator slår människa i strategispel

Uppdaterad
Publicerad

En dator har vunnit över den mänskliga hjärnan i det kinesiska strategispelet Go. Det är en milstolpe för den senaste utvecklingen inom artificiell intelligens.

För första gången har ett datorprogram lyckats vinna över en människa i det urgamla brädspelet Go. Det är googleägda företaget Deepmind som presenterar i en vetenskaplig artikel att de har konstruerat datorprogrammet AlphaGo som nu slagit en mänsklig professionell Go-spelare.

Spelet anses vara ett av de svåraste i världen och det har hittills ansetts vara en rejäl utmaning för ett datorprogram att rå på en mänsklig Go-spelare.  

Segern anser många är ett rejält steg framåt för vad artificiell intelligens kan klara av.

Mer komplext än schack

Spelet Go är ett gammalt kinesiskt brädspel som har rötter som går tillbaka mer än 2500 år.  Brädet består av 19 gånger 19 rutor där deltagarna placerar ut sina svarta, eller vita, rundade stenar.

Målet är att ta över så stor del av spelplanen som möjligt.  

Det är inte reglerna i sig som är svårigheten utan det är de oändligt många kombinationer som varje drag innebär som är utmaningen. I jämförelse med schack där varje drag kan göras på 35 olika sätt finns det i Go 300 olika möjligheter.

Samlade in data från Go-matcher

När datorprogrammet AlphaGo konstruerades matades datorn med över 30 miljoner drag som samlats in från matcher som spelats av tränade Go-spelare. Genom att analysera de olika dragen kunde man senare ta fram en algoritm som med 57 procents sannolikhet kunde förutse en spelares nästa drag. AlphaGo fick sedan spela mot sig själv för att på så sätt lära sig och öva upp sin förmåga. I en match mot den nuvarande europeiska Go-mästaren vann datorprogrammet med 5-0.

En viktig match återstår

Att ett datorprogram har gjort det som många ansåg vara omöjligt, att vinna över en professionell Go-spelare är ett stort steg för artificiell intelligens, menar forskarna.

Men AlphaGo har en viktig match kvar innan den helt har tagit hem spelet. I mars ska datorprogrammet möta den nu regerande världsmästaren i Go, Lee Sedol.  Vem som vinner återstår att se.

Referens

Silver et at. ”Mastering the game of Go with deep neural networks and tree search”, Nature (28/1-2016)

doi:10.1038/nature16961

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.