Forskarnas illustration av hur de första däggdjuren såg ut. REPORTER: Linus Brohult FOTO: Tidskriften Science

Dinosauriernas död gav plats för däggdjuren

För ungefär 66 miljoner år sedan uppstod det däggdjur som är gemensam förfader till såväl möss som människor, apor, kattdjur och elefanter.

Den nya forskningen presenteras nu i tidskriften Science och handlar om när det första däggdjuret med moderkaka kom till jorden. Och enligt den nya studien så skedde det för cirka 66 miljoner år sedan, alltså ungefär samtidigt med dinosauriernas utdöende.

Om det var just dinosauriernas utdöende i sig som gav livsutrymme för däggdjuren att befolka jorden är sedan tidigare en tvistefråga bland forskare. Men den nya studien tyder på att så var fallet. Kanske i kombination med att växtlivet på jorden samtidigt förändrades.

Genom att analysera bland annat fossila skelettdelar har forskarna bakom den nya studien kunnat göra sig en bild av hur detta första däggdjuret såg ut. Det tros nu ha varit en slags trädklättrande näbbmus med handliknande små tassar.

Efter att en asteroid tog kål på jordens dinosaurier skulle då denna insektsätande varelse ha börjar befolka skogarna på jorden.

Den nya forskningen går emot tidigare DNA-studier, som gjort gällande att det första däggdjuret uppstod för 100 miljoner år sedan, och alltså levde samtidigt med dinosaurierna.