Efter succén med higgspartikeln hoppas nu partikelfysikerna i Cern hitta partiklar som ingår i den mystiska mörka materien. Foto: Anja Niedringhaus/TT

Forskarna söker nya mystiska partiklar i universum

I mars drar Cern igång den stora partikelkrossen LHC (Large Hadron Collider) igen. Den har blivit uppgraderad och producerar mycket högre energier än förut. Efter succén med higgspartikeln hoppas nu partikelfysikerna i Cern att hitta ännu fler gäckande partiklar.

Högt upp på önskelistan står de partiklar som utgör den mystiska mörka materien. Astronomer ser tydliga spår av mörk materia i universum. Galaxer roterar som om de bestod av fem gånger så mycket mer materia än vad astronomerna kan observera. Den mörka materien verkar bara genom gravitation, den lyser inte och den har ingen elektrisk laddning. Astronomer är övertygade om att den mörka materien har haft en oerhört viktig roll för att galaxer skulle kunna bildas, och för att få stjärnor att tändas. Utan den mörka materien skulle universum vara en tråkig värld, där vi människor antagligen inte hade kunnat existera. Problemet är att ingen vet vad den mörka materien består av.

Höga energier

Med hjälp av de höga energier som den uppgraderade acceleratorn LHC i Cern kommer att producera blir det möjligt att upptäcka en helt ny klass av partiklar som kallas supersymmetripartiklar.

– Vi tror att mörk materia består av lätta supersymmetri-partiklar och jag är optimistisk och tror att vi kommer att hitta dem inom ett till två år, säger Beate Heinemann som är fysiker vid Berkeley-universitetet i USA.

Partikelfysikernas kandidater till mörk materia-partiklar heter fotinos och gravitinos, och är supersymmetriska partners till ljuspartikeln foton och gravitationens graviton. Anledningen till att fysikerna letar efter lätta supersymmetriska partiklar är att de är stabila och sönderfaller inte i första taget. Den mörka materien har ju existerat lika länge som universum är gammalt – runt 13 miljarder år.

– Men vi får se vad naturen har för överraskningar för oss, säger Beate Heinemann.