En gång i tiden var leksaksjätten Mattel störst, bäst och vackrast. Deras Barbie-docka toppade barns önskelistor världen över, men i dag är verkligheten en annan.
Konkurrensen från appar och onlinespel har varit hård, samtidigt som andra företags figurer lockar mer än Barbie och hennes vänner.
I dag är det till exempel Disneys Frozen-prinsessor, Elsa och Anna, som barn över hela världen suktar efter.
Anpassar konversationen
Men i februari presenterade så Mattel den nya generationen Barbie, Hello Barbie. Dockan som ska föra tillbaka företaget till dess glansdagar och vända en sur aktiekurs.
Hello Barbie kommer att vara uppkopplad mot internet via wifi och ha en inbyggd mikrofon som aktiveras via en knapp på dockan.
Barnets konversationer med dockan kommer sedan att skickas till en server hos Mattels partner ToyTalk, där det som sägs ska analyseras.
Om ett barn till exempel pratar med sin docka om att hen tycker om att dansa eller spela fotboll, kommer sedan dockan att använda den informationen i kommande konversationer.
”Det våra unga kunder önskade sig mest av allt var en Barbie-docka som man kunde konversera med”, hette det i ett uttalande från Mattel när Hello Barbie visades upp för första gången på leksaksmässan i New York i februari.
”Bjuder in till avlyssning”
Men aviseringen av Hello Barbie har inte riktigt gått som Mattel önskat. Istället för att hyllats har hela konceptet ifrågasatts.
En rad experter på datasäkerhet och integritet har sågat den interaktiva dockan och organisationen Campaign for a Commercial-Free Childhood, CCFC, har startat en namninsamling för att få Mattel att stoppa lanseringen.
– När barn talar med Hello Barbie pratar de inte bara med en docka, utan även med ett företag vars enda intresse av dem är finansiellt, säger Susan Linn, psykolog och lärare på Harvard Medical School, samt expert på marknadsföring riktad mot barn och grundare av CCFC, till SVT Nyheter.
”Används inte i marknadsföringssyfte”
Susan Linn ser en uppsjö av problem kring Mattels nya produkt.
Allt ifrån datasäkerhet och att dockan kan bli hackad, till risken för att barn kan komma att utsättas för smygmarknadsföring samt det etiska dilemma som kan uppstå om ett barn berättar för sin docka att det utsatts för våld.
– Jag är säker på att dockan inte kommer att säga åt barn att äta på McDonalds, men om ett barn pratar om fotboll eller om att man vill bli doktor, kommer då dockan att börja nämna andra produkter som Mattel säljer och som passar barnens intressen?
Mattel har dock lovat att ljudupptagningarna av barns konversationer med dockan inte kommer att användas i marknadsföringssyfte.
Och partnern ToyTalk har i intervjuer sagt att inspelningarna endast kommer att användas för att förbättra produkten.
”Etiskt dilemma där alla förlorar”
– Värst är ändå integritetskränkningen av barnen och deras lek, som man nu vill avlyssna utan deras medgivande. Jag är psykolog och har studerat barns lek och när barn pratar med sina mjukisdjur och dockor delar de med sig av hemligheter och jobbiga händelser.
Ett värsta scenario skulle enligt Susan Linn kunna vara att ett barn berättar för sin docka att man utsatts för våld eller övergrepp, och att någon som analyserar ljudupptagningarna på ToyTalk hör detta.
– I vanliga fall är det pedagoger och föräldrar som hör vad barn pratar om när de leker. Nu kommer vi helt plötsligt att ha människor som inte vet hur man ska reagera om ett barn säger till sin docka att någon har gjort det illa.
– Tänk om ett barn säger något som indikerar på att det är i fara och att förtaget inte gör något. Eller än värre använder informationen för att anmäla en familjemedlem. För föräldrar och barn finns inget att vinna på detta. Oavsett om företaget gör något med informationen eller inte så blir det fel. Alla är förlorare på detta. Barns lek och vad som pågår i en familj är komplicerad materia och detta borde oroa föräldrar över hela världen.
”Ibland måste man säga nej”
Karin Nygårds är lärare med fokus på digitalkunskap för barn, och hon delar den kritik som blossat upp i USA efter att Hello Barbies lansering aviserats.
– Jag är i grunden väldigt teknikvänlig och tycker att det är roligt med teknisk utveckling. Men jag tycker att vi konsumenter måste bli mer kritiska och ibland måste man säga nej. Är det här verkligen en produkt vi behöver och kommer den att bidra till det samhälle vi vill ha?
– Jag ser inte vinsten i en leksak som spelar in barnen i deras lek. Det hjälper inte heller barnen med deras tekniska förståelse.
”Det låter bisarrt”
En annan funktion hos Hello Barbie som höjt många ögonbryn är möjligheten för föräldrar att varje dag, eller veckovis, få ett mejl med ljudfilerna från sitt barns konversationer med dockan.
– Det låter bisarrt. Vad ger en förälder rätten att tränga sig in i barnens innersta lek. Jag vill verkligen hitta något positivt i detta, men här finns inga förmildrande omständigheter.
”Hoppas ingen köper den”
Karin Nygårds lyfter även hon fram komplexiteten i barns lek.
– Det är inte helt ovanligt att utsatta barn kan sitta och testa och bearbeta jobbiga grejer i leken. Att man spelar upp en scen för sin leksak och att det kan handla om både saker som hänt och som inte hänt. Att den leken ska spelas in är konstigt och frågan är vad dockan ska säga tillbaka då?
– Mitt råd till Mattel är att jobba hårdare på att modernisera figuren. Att hitta en docka som barnen vill vara och som sticker ut. Barbiedockan kanske är en förlegad figur och jag hoppas att Hello Barbie blir en flopp. Mattel kommer nog inte dra tillbaka den och man kan bara hoppas att folk inte köper den.
Oklart om Sverigelansering
Hello Barbie kommer att lanseras i november i år. I ett mejl till SVT Nyheter skriver Mattel att dockan först kommer att lanseras i USA och Kanada. Man kan inte svara på när eller om dockan kommer att lanseras i Sverige.
SVT Nyheter har även försökt att nå Mattel för en kommentar om CCFC:s namninsamling för att stoppa dockan.