• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Troligen skulle vi få liknande resultat Sverige, enligt barnforskaren Christine Fawcett. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Sexåringar tror att pojkar är smartare än flickor

Uppdaterad
Publicerad

Flickor i sexårsåldern kopplar i högre utsträckning ihop smarthet med män och pojkar, än med kvinnor och flickor. Det visar en studie gjort på 400 barn i USA.

”När jag var liten fanns det en person i min klass som var väldigt, väldigt smart.”

Så lät en bit av en historia som de amerikanska forskarna läste upp för barn i fem-, sex-, och sjuårsåldern. Barnen fick därefter avgöra om den här personen var en tjej eller en kille.

Flickor kopplar smarthet till pojkar

När historien lästes upp för femåringarna, svarade både pojkar och flickor oftast att den smarta personen hade samme kön som de själva.

Men redan i sexårsåldern föreställde sig flickor, precis som pojkar, oftare att den smarta personen var en kille eller man.

– Det nya med den här studien är att man tittar på lite mer intellektuella aspekter, och vad unga barn har för uppfattningar om dem. Det förvånar mig är att flickor kopplar ihop smarthet med pojkar, redan i sexårsåldern, säger Christine Fawcett vid Uppsala universitet, som själv forskar om hur barn uppfattar varandra och andra människor.

Redan i sexårsåldern trodde flickorna oftare att den smarta personen i historien var en kille. Foto: Torbjörn Johansson/SVT

Kan ha inverkan på barnens karriärsval

En annan uppgift som barnen fick var att avgöra om de ville syssla med en aktivitet där man var tvungen att vara väldigt, väldigt smart.

De flickorna som i den första uppgiften hade svarat att den smarta personen var en pojke, drog sig från att vilja vara med i aktiviteten, medan pojkarna i större utsträckning ville ta sig an uppgiften.

Ytterligare en aspekt var att flickor, och pojkar, tänkte sig att en person som var duktig i skolan, däremot, oftare var en flicka.

– Eftersom man genom dessa stereotyper förknippar den här typen av begåvning med pojkar, kan det göra att flickorna inte ser sig själva som begåvade, och i förlängningen kan det påverka deras val av karriär, säger Lin Bian, psykolog vid University of Illinois och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Snällhet en ”flickegenskap”

Precis som att både tjejer och killar tänkte sig att den smarta personen var en kille, bytte bägge fot när man istället pratade om en person som var snäll. Då tänkte de sexåriga barnen att det snarare var en tjej det handlade om.

– Precis som det är viktigt att försöka bättre förstå och försöka åtgärda varför tjejerna verkar tro att killar ofta är smartare, så är det också viktigt att förstå varför killar tycker att tjejer oftare är snällare, säger Christine Fawcett.

Kan se likadant ut i Sverige

Även om dessa undersökningar än så länge bara är gjorda i ett medelklassamhälle i staten Illinois i USA, är det möjligt att vi hade fått samma resultat även i Sverige, menar Christine Fawcett.

– Även om Sverige är ett förhållandevis progressivt land, hade jag nog förväntat mig ungefär samma resultat här. Det krävs att vi verkligen arbetar för att se hur vi bäst kan komma till bukt med sådana här stereotyper, säger hon.

Referens: Lin Bian et al. Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children's interests. Science, 2017. DOI: 10.1126/science.aah6524

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.