Dokumentären ”Nio månader – Vem du ska bli avgörs innan du föds” handlar om vad som kan hända under graviditeten. Foto: BBC

Stress under graviditeten kan påverka barnets utveckling

Uppdaterad
Publicerad

Om mamman utsätts för stark stress under graviditeten finns det risk att fostret påverkas. Ny forskning visar att både språkinlärning och den fysiska utvecklingen kan försämras hos barn vars mammor upplever extrem stress under den sista graviditetstiden.

Miljön vi utsätts för före födseln kan påverkagenerna och att de förändringarna sedan kan ha effekter under helalivet. Det har flera forskningsstudier visat på senare tid och enav de mest kända kommer från McGiluniversitetet i Kanada.

Forskarnadär fick genom en naturkatastrof möjlighet att på nära håll studeravad som händer med foster när deras mammor utsätts för storapåfrestningar.

Studerat effekterna hos barn

När delar av Kanadalamslogs av en omfattande isstorm 1998, drabbades hundratalsblivande mödrar av svår stress, då samhällen isolerades undernaturkatastrofen och elektriciteten slogs ut under flera veckor.

Ett kanadensiskt forskarteam har sedan dess studerat effekterna hosde barn som föddes efter isstormen, för att ta reda på om denstress deras mödrar utsattes för under den sena graviditeten fåttnågra konsekvenser.

Astma och övervikt vanligare

Resultatet frånstudien visar tydligt att barnen som i fosterlivet utsattes förstark stress var svagare, båda vad gäller språk och motorik. När devar två år använde de 30 procent färre ord än de som inte utsattsför svår stress.

Även deras hälsa var sämre. Astma, övervikt ochdiabetes är vanligare i den gruppen.

En annanupptäckt är att stressen som fostret utsatts för lämnat spår ibarnens DNA.

Under utvecklingen i livmodern sker den kompliceradeprocessen som kallas metylering. Metyleringen förändrar genernassätt att fungera.

Studien visar att det finns ett samband mellanmetyleringen hos gruppen vars mammor upplevt isstormen, och antaletdagar de tvingades klara sig utan elektricitet.

Effekterna kan vara stora

Miljön omkring osskan alltså få effekter på den processen:

– Ju längre tid de fickklara sig utan el, desto lägre IQ hos barnen, lägre språkutvecklingäven sättet de spelade var annorlunda. Dessa effekter kan varastora, säger Suzanne King, som lett studien, till BBC.

Forskarnabetonar att deras fynd gäller som genomsnitt i gruppen. Det finnsalltså variationer hos de barn som deltagit i studien, ochresultaten gäller inte i varje enskilt fall.

Se mer i Vetenskapensvärld ikväll klockan 20:00 i SVT2 eller på SVT play, i densista delen av BBC-dokumentären ”Nio månader- Vem du ska bli avgörsinnan du föds”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.