Exponering kan kopplas till lungcancer ochcancer i urinblåsan. Experterna har omklassificerat dieselavgaser från atteventuellt vara cancerframkallande till att vara cancerframkallande. Deuppmanar människor att minska exponeringen för dieselavgaser så mycket det ärmöjligt.
Uttalandet har väckt bestörtning inombilindustrin. Biltillverkare i Europa och Indien, de delar av världen därdieslar är vanliga bland personbilar, har sagt att experterna inom WHO-organetIARC borde nedgradera dieselns farlighet. Huvudargumentet för den linjen harvarit att avgaserna nu renas på ett helt annat sätt än för några årtiondensedan.
Höjdrisknivå
I stället höjs dieseln nu från grupp 2A,ämnen som troligen är cancerogena, till grupp 1, ämnen som definitivtorsakar cancer. Beskedet kommer efter ett veckolångt möte inomFrankrikebaserade IARC (International Agency for Research on Cancer).
Svensken Per Gustavsson, professor i arbets-och miljömedicin vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet iStockholm, har suttit med i den expertgrupp som ligger bakom att WHOuppgraderat dieselavgasernas farlighet. Han tycker att svenska myndigheter nubör se över gränsvärdet för avgaserna.
– Jag tycker att Arbetsmiljöverket bör startaen revidering av sitt gränsvärde, för det är ett värde som är ganska högt, ochdet finns verkligen anledning att genomföra en sänkning av det, säger han.
Det finns ett stort antal studier som liggerbakom slutsatsen att dieselavgaser ökar risken för lungcancer, säger PerGustavsson.
– När det gäller dieselavgaser och lungcancerså är det väldigt konsekvent resultat, och i stort sett alla studier av godkvalitet visar ett samband mellan dieselavgaser och lungcancerrisken, justeratför rökning, säger han.
Dåligluft
Att dieselavgaser innebär hälsorisker förstorstadsbefolkningen är känt sedan tidigare, men luften i storstädernainnehåller också olika slags partiklar, damm, och industriföroreningar.
– Man vet inte i hur hög gradstorstadsbefolkningens ökade cancerrisk beror på diesel, men vi vet att man börsänka partikelnivåerna i våra storstäder, och där är dieselavgaserna en viktigfaktor, säger Per Gustavsson.
TT: Börman som vanlig svensk vara oroad över uppgraderingen av avgasernas farlighet?
– Jag tycker att de arbetsmiljöer där manjobbar med dieselavgaser med motorer som inte har partikelfilter, där bör manverkligen se över om man har en säker miljö. För det finns teknik för attminska avgaserna från dieselfordon, säger Per Gustavsson.