– Mer EU, inte mindre.
Så sammanfattade Jan Björklund sitt budskap på den presskonferens under söndagen som inledde Almedalsveckan 2016. Han hade tänkt prata om många olika saker, sa han, men valde till slut att lägga fokus på EU på grund av brexit.
Även bland svenska Facebookanvändare har det politiska samtalet till mycket stor del handlat om EU. Av de svenska Facebookanvändare som pratat partipolitik har merparten handlat om just EU den senaste veckan, visar en mätning från Retriever.
Integrationsfrågor har länge legat i topp bland de politiska sakfrågor de mäter på Facebook, enligt Ioanna Lokebratt, analytiker på Retriever. Men i samband med brexit-omröstningen i Storbritannien ökade inläggen om EU markant.
– Det fullkomligt exploderade. Många raljerar över Storbritannien och lägger ut skämtsamma bilder, säger hon.
Inlägg om våldtäktsanmälningar
Men det var inte inlägg om EU som skapade mest engagemang på Twitter under Almedalens första helg. Mest retweetat blev ett inlägg om diskussionerna efter den senaste tidens våldtäktsanmälningar på festivaler:
@FeliciaSundmark: Om det är vita män med makt som är problemet så skulle våldtäktsanmälningarna skjuta i höjden under Almedalen när hela makteliten är samlad.
Felicia Sundmark är ordförande för KDU i Uppsala, och anlände själv till Almedalen under söndagen. Formuleringen av den aktuella tweeten var något som dök upp för henne när debatten om våldtäkter blossade upp samtidigt som det var dags för Almedalen, berättar hon.
– Twitter är perfekt för ”oneliners”, men också för att starta en diskussion och göra politik av en fråga, säger hon.
Näst mest retweets fick den här tweeten av matkännaren och tv-profilen Edward Blom:
@Edward_Blom: Vore det inte lite roligt om något ungdomsförbund delade ut ett lass kol, så halva publiken höll i kolbitar när Fridolin talar?
Så många twittrar om Almedalen
En mätning av den totala mängden tweets som Almedalen visar inledningsvis en nästan exakt likadan kurva för 2016 som för 2015:
Under resten av veckan fortsätter SVT Opinion hålla koll på diskussionen på sociala medier.