Uber Taxi
Foto: Fanni Oin Dahl / TT
Debattinlägg

”Uber konkurrerar genom att undvika skatt”

Taxi ·

”Det största problemet med UberPOP är att konceptet undviker skatt. Det är anledningen till att priserna är låga och det är skälet till att UberPOP är ett hot mot hela skattesystemet om det växer och utvecklas”, skriver Claudio Skubla.

Ett stort antal Uber-förare har blivit dömda för att köra taxi utan tillstånd. För ungefär två veckor sedan publicerade Dagens Nyheter en artikel med titeln: ”Uber tjänar pengar – förare får ta smällen”där de visade att 21 förare för tjänsten UberPOP har blivit dömda i tingsrätten. Idag står det klart att en förare även har dömts i Svea hovrätt (mål nr B 9078-15).

Detta är allvarligt, både för förarna som missletts av Uber att tro att det är lagligt att köra taxi utan tillstånd, och för konsumenterna som luras att åka med en svarttaxi. Tyvärr utgör dessa 21 individer bara toppen på ett isberg. DNs journalister skulle ha behövt lyfta blicken något för att se det annalkande problemet som UberPOP innebär, och då syftar vi inte på de ytterligare förare som kommer att dömas för avsaknad av tillstånd.

Det största problemet med UberPOP är att konceptet undviker skatt. Det är anledningen till att priserna är låga och det är skälet till att UberPOP är ett hot mot hela skattesystemet om det växer och utvecklas.

UberPOP beskrivs i Veckans Affärer som en tjänst som ”ligger mellan 40 och 60 procent lägre i pris än vanliga taxiresor”. Priserna är alltså så låga att om Ubers förare skulle betala skatt, arbetsgivaravgift och moms, så skulle det inte gå att tjäna pengar på att köra för UberPOP. Ubers regionchef Jo Bertram själv berättat detta i en intervju med Sveriges Radio.

När Uber försöker rekrytera chaufförer låter det däremot annorlunda. I ett pressmeddelande som finns tillgängligt på Ubers hemsida skriver de att UberPOP är ett ”enkelt sätt att tjäna extra pengar” och på ett rekryteringsmöte som SR deltagit på säger de att de inte lämnar några kontrolluppgifter till Skatteverket. Både SR och SVT har visat att detta lett till att UberPOPs förare inte betalar skatt, varken källskatt, arbetsgivaravgifter och moms.

Detta innebär att en stor mängd chaufförer, kanske till och med de flesta som kör för UberPOP, riskerar att hamna i stora skulder till Skatteverket. För de berörda förarna blir det sannolikt ett större problem än de dagsböter som döms ut för avsaknad av tillstånd.

Vi vänder oss inte emot de av Ubers tjänster där förarna har de tillstånd som krävs och redovisar sina inkomster. Vad vi vänder oss emot är att konkurrera genom att undvika skatter och offra intet ont anande förare i processen. Därför skulle vi vilja ställa ett par frågor till Uber:

  • Varför skickar ni inte kontrolluppgifter till Skatteverket?
  • Varför informerar ni inte era UberPOP-chaufförer att de inte kan tjäna vita pengar på att köra för er?

Sveriges taxibransch är varken emot teknologi eller delningsekonomi. Faktum är att båda dessa saker är mycket viktiga för oss. Vi är en del av delningsekonomin – taxi innebär att många personer delar på en bil, snarare än att alla måste använda varsin, och när det kommer till teknologi är det ett mycket högt prioriterat område för hela branschen.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.