Foto: Maja Suslin/TT
Debattinlägg

”Det är dags att lägga ner träningshetsen”

Hälsa ·

”Att träning många gånger handlar mer om prestation än om lust förstärks när allt fler lägger upp kilometertiden på sin senaste löprunda på Facebook eller bilder av sin vältränade kropp på Instagram”, skriver Peter Wigert.

Om debattören

Peter Wigert
Generalsekreterare Friskis & Svettis

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Hälsovinsterna av träning är stora, mycket stora, både för individen och samhället. Med en fysiskt aktiv livsstil minskar risken för att insjukna i hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer eller att drabbas av depression.

Men varför är det trots det många svenskar som inte tränar regelbundet? Och hur får vi den femtedel av befolkningen som aldrig tränar att komma igång?

Vi har låtit undersökningsföretaget YouGov fråga drygt 1 000 svenskar om deras inställning till träning. Två av fem svarar att de upplever träning som något kravfyllt snarare än något lustfyllt.

Samma undersökning visar att en femtedel av svenskarna saknar motivation, och lika många tycker att det är tråkigt att träna. Det är inte bara ett folkhälsoproblem, utan en mycket stor utmaning för oss och alla andra som vill få fler att röra på sig.

Samtidigt som en stor del av svenska befolkningen inte tränar finns det en grupp som tränar allt mer. Det är elitmotionärerna. De som genomför fysiskt krävande långlopp som exempelvis ”Ö till ö” där det handlar om att simma och springa de 65 kilometerna mellan Sandhamn och Utö. En enastående prestation, men den får oproportionerligt stort medieutrymme.

Att träning många gånger handlar mer om prestation än om lust förstärks när allt fler lägger upp kilometertiden på sin senaste löprunda på Facebook eller bilder av sin vältränade kropp på Instagram.

Och den som bläddrar i något av de många fitnessmagasinen i Pressbyråns tidningsställ får lätt bilden att målet med träning är magrutor.

Det är alltså många krafter som tillsammans skapar den träningshets som vi är övertygade om bidrar till att skapa prestationsångest och att vidga hälsoklyftan mellan de som tränar och de som inte gör det.

Resultatet är att många helt enkelt avstår från att träna.

Vi anser att alla aktörer i träningsbranschen kan bidra till att minska träningshetsen och på så vis få fler i rörelse. Det gäller såväl gymkedjornas och sportbutikernas marknadschefer som medias bildredaktörer, journalister och nyhetschefer.

Vi tycker att ni ska:

  • utmana er själva när ni väljer bilder till annonser och artiklar. Är magrutor det som bäst visar resultatet av träning, eller är det något annat?
     
  • utmana er själva på redaktionsmötena. Vad är en prestation? Är det att genomföra ett triathlonlopp – eller att tre kvällar vara tränare för ett ungdomslag i fotboll, eller att vid 53 års ålder komma igång med träningen och genomföra ett lokalt motionslopp?
     
  • utmana er själva när ni gör affärs- och marknadsplanerna för 2015. Var finns framtidens kunder och motionärer? Hur når ni de som bor i miljonprogramsområdena, eller de som av olika anledningar inte kommer igång med träningen trots att de faktiskt försöker?

Vi räknar med att det finns cirka 1,4 miljoner svenskar som inte tränar regelbundet i dag. Ett viktigt skäl till det är att de upplever träning som kravfyllt. Och det är vi som är i branschen som har störst möjlighet att förändra deras bild av träning.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.