Amanj Aziz försvar av mannen i Trollhättan som vägrade skaka hand med en kvinna vibrerar av genuint, oförfalskat engagemang. Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp, skriver Aziz – och denna nyfunna samstämmighet oss emellan glädjer mig oerhört. Jag ser fram emot ditt stöd nästa gång vi demonstrerar mot de totalitära krafterna i Iran och Saudiarabien, skriver Nima Dervish i en replik.
Broder Amanj, jag är oerhört glad över att du i din artikel på SVT Debatt så kompromisslöst försvarar varje människas rätt att bestämma över sin kropp.
På samma sätt som du och handskakningsmannen i Trollhättan inte ska påtvingas det vita majoritetssamhällets normer här i Sverige ska Mellanösternmänniskor med ”bruna kroppar” inte påtvingas de muslimska majoritetssamhällenas sociala normer.
Jag antar att det är så du menar; någon som tror på principbaserade rättigheter bör rimligen inte bara önska dem för sig själv och sin egen grupp, utan för alla – vita som bruna, bosatta i Skandinavien såväl som i Mellanöstern.
Du skriver: ”Individens frihet är i dess mest enkla definition att kunna bestämma över sig själv och sin egen kropp.” Det är vackra ord som vissa bara slänger ur sig utan att leva enligt dem. Din text vibrerar dock av ett genuint, oförfalskat engagemang.
Jag inser att du, som jag, måste äcklas av att icke-muslimska kvinnor i vissa islamiska länder är tvungna att klä sig på ett visst sätt. Till exempel i mitt ursprungsland Iran måste alla kristna, judiska, zoroastriska, bahai- och ateistkvinnor täcka hår, ben, armar och hals! Om de inte fogar sig pryglas deras (ibland bruna och ibland vita) kroppar gul och blå.
Nu kanske du tror att jag försöker göra detta till en jämställdhetsfråga. Nej, ofriheten gäller inte bara kvinnor. Alla som i Iran önskar bestämma över sin egen kropp på ett sätt som ej gillas av det muslimska majoritetssamhället drabbas av fysisk bestraffning – vare sig de vill dricka vin, dansa, idka älskog eller göra något så grundläggande som att äta och dricka – under ramadan.
För att citera dig själv: Detta ”är ingen fråga om jämställdhet utan om grundläggande mänskliga rättigheter som varje individ i samhället ska åtnjuta.”
Rätten över den egna kroppen gäller rimligen inte bara vuxna kroppar. Sålunda vet jag nu att även du anser att barn till slöjbärande muslimska mödrar ska kunna välja bort slöjan om de så önskar.
Förståelse för barnens rätt till den egna kroppen bör även leda till att omskärelse på barn senareläggs tills de är vuxna nog att själva bestämma över permanenta och icke-reversibla ingrepp på egna kroppen. Nästa gång mina humanistvänner protesterar mot omskärelse på små barn, som inte ens vet vad religion är, kan vi således räkna med ditt stöd.
Då rätten till den egna kroppen är universell borde den rimligtvis gälla alla varelser med förmåga att känna smärta. Därför lär mina veganvänner glädjas över att du kommer engagera dig för djurs rätt att inte få sina kroppar slaktade, flådda, styckade och uppätna av det maktfullkomliga djuret som är människan.
Djuren är trots allt Allahs skapelser de också!
Så nästa Eid al-Adha kan jag räkna med att du tar ställning mot det ökande antalet slakter av värnlösa får och uppmanar muslimska bröder och systrar att laga vegetariskt istället. Hjälp till hungriga utan dödande av Allahs skapelser; det kan ju inte bli mer halal än så!
Du skriver: ”Det är statens uppgift att genom dess myndigheter och institutioner ge människor som lever i Sverige samma möjligheter i samhället. Lika innebär inte alltid rättvist. Att tvingas anamma varandras kultur och seder är likväl totalitärt.”
Klockrent! Jag hade inte kunnat säga det bättre. Jag anser att det ovannämnda inte bara är svenska statens uppgift utan alla staters – även den saudiska eller iranska. Nämnda stater är visserligen inte demokratiska, utan totalitära. Men då vi bägge uppenbarligen ogillar totalitära fasoner, inser jag att nästa gång vi exiliranier demonstrerar på Sergels torg för våra landsmäns kroppsliga rättigheter kommer du stå vid vår sida.
När muslimer som invandrat till Sverige under 70-talet och framåt inte ska behöva foga sig för den vita, svenska majoritetens regler och normer så blir det uppenbart att även icke-muslimska ”bruna” människor inte ska behöva foga sig för majoritetens vilja i de egna födelseländerna – länder där deras förfäder levt i årtusenden. (Kronologiskt har ju zoroastrier, buddhister, hinduer, judar och kristna i Mellanöstern alla rötter som går längre bak än muslimernas.)
Så nästa gång mina kristna vänner protesterar mot behandlingen av deras trosbröder i Irak, Egypten, Libanon et cetera vet jag att du kommer närvara solidariskt.
Denna nyfunna samstämmighet oss emellan, denna gemensamma kamp mot totalitärt beteende, glädjer mig oerhört.
Mashallah! Prisad vare Allah!