Debattinlägg

H&M förtjänar inga hyllningar för sin hycklande badkampanj

Senaste tiden har H&M hyllats för sin ”normala” baddräktsmodell Jennie Runk. Men i modekedjans ögon är Runk inte normal – hon gör nämligen reklam för H&M:s plus size-kollektion, alltså deras ”tjockiskläder”. Glatt suger H&M i sig det oförtjänta berömmet och fortsätter att marknadsföra sina vanliga kläder med pinnsmala modeller, skriver Kajsa Persson, bloggare.

H&M:s fräckhet upphör aldrig att förvåna mig. Nu hyllas de för att de har ”normala” modeller som gör reklam för deras kläder. Men det sjuka är att den omskrivna kampanjen med Jenni Runk, som visserligen har höfter och en aningen större mage än den typiska bikinimodellen (men fortfarande platt), inte alls gör reklam för deras ”vanliga” badkläder. Och med ”vanliga” menar jag alltså H&M:s standardsortiment.

Jennie Runk är deras plus size-modell. PLUS SIZE. Extra stor. Tjock. Hon är deras tjockismodell. Hon gör reklam för bikinis som kvinnor av modell större ska ha på sig. Himla konstigt faktiskt, för hon är inte tjock alls. Hon ser ut ungefär som jag. Och jag har aldrig behövt handla plus size-kläder.

Att den här kvinnan är tjock enligt H&M är så sjukt att jag inte vet vad jag ska ta mig till. H&M tycker inte att kvinnor med den här kroppen (och större) passar i deras vanliga sortiment – i stället ska de kvinnorna förpassas till plus size-avdelningen. Plus size-avdelningarna är ofta mycket små, med ett litet utbud av kläder. Inte mycket att välja på. I de flesta fallen är inte heller kläderna på plus size-avdelningen särskilt moderna.

Tydligen ska större kläder vara svårare att hitta också. De badkläder den här kvinnan har på sig kan en inte hitta under fliken ”Badkläder” på H&M:s hemsida. Jag kanske är dum som trodde att alla baddräkter och bikinis skulle finnas på samma ställe. Men nej, en måste först klicka in sig på ”H&M+ Stl. 44-54″ (deras stora storlekar) och sedan vidare till badkläder. De större badkläderna är undangömda i ett hörn av hemsidan.

Inte kan tjockiskläder finnas bland alla andra kläder. Hur skulle det se ut? Att blanda alla storlekar helt fritt? Något så galet kan inte H&M tänka sig.

Vilka signaler sänder det här egentligen ut? Hur ska en känna sig när en ser detta? Att en kvinna som ser ut lite som vem som helst i kroppen – en så att säga ganska vanlig kropp (om kroppar nu kan vara vanliga) klassas som tjock och ANNORLUNDA. Om en är 16 år? Hur gött känns det då? (Inte för att det känns så himla härligt när en är 26 eller 46 heller). Snacka om att få ”Du är tjock och det är inte okej” stämplat i pannan.

Att säga att modellen på bilden är plus size, att hon bör köpa sina kläder på en speciell avdelning för tjocka för hon passar inte i några av kläderna på den vanliga avdelningen – är att säga att det är fel och annorlunda att vara tjock.

Som tjock bör en tydligen shoppa speciella tjockiskläder.

Stora klädkedjor som H&M har möjligheterna att göra så himla mycket, men det ger de  blanka fan i. De kan göra kläder i större storlekar till den vanliga avdelningen och skippa allt vad plus size heter. De kan göra moderna, trendiga kläder som passar alla. De kan låta den ”tjocka” modellen göra reklam för vanliga bikinilinjen.

Men H&M väljer att fullständigt skita i’t. Och gladeligen ta emot beröm de inte förtjänar.

H&M väljer att följa och reproducera varenda norm som finns. De väljer medvetet att utesluta större kvinnor. De väljer att gång på gång ha pinnsmala modeller som gör reklam för deras badkläder (och alla andra kläder också för den delen).

Modellerna ut som gör reklam för H&M:s ”vanliga” bikinisortiment ser ut som exakt vilka andra modeller som helst. Brunbrända och läckra med tändstickssmala ben och lika tydliga magmuskler som revben.

Inte fan ska H&M hyllas för att de visar upp normala kroppar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.