Jacqueline Kothbauer om partiledarnas instagram.
Till vänster Jacqueline Kothbauer, till höger Annie Lööf (C). Foto: Jacqueline Kothbauer / TT
Debattinlägg

”Lööf bygger sitt varumärke med Instagram”

Almedalen 2016 ·

”Den enda som slår Annie Lööf (C) är en superstjärna. På Instagram. Rent politiskt vet dock ingen hur länge Kristdemokraterna överlever”, skriver Jacqueline Kothbauer.

Om debattören

Jacqueline Kothbauer
Föreläsare, författare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

För att vara gift med en komiker är Moderaternas Anna Kinberg Batra ovanligt tråkig på Instagram.

DDR-effektivt redovisas alla intervjuer och presskonferenser från den gångna veckan. Gärna med en bild på en tv-skärm eller uppslagen dagstidning.

Ett mer budgetsnålt manér får man leta efter.

Hur det uppfattas i en kanal fylld av livsstilsdoftande bilder på mat, inredning, mode, resor och kändisar kan man fundera på.

Hur personen Anna Kinberg Batra uppfattas när texterna som ackompanjerar går i stil med ”Den som skall leda en regering måste ha en plan för att Sverige skall fungera”.

Enda gången vi bjuds på en skymt av människan Anna är i en hyllning till Sanna Nielsen, ny programledare för Allsång på Skansen.

Nielsen uppmuntrar publiken att inte bara sitta på läktaren utan även ta mod till sig och sjunga med. ’Vågar du, vågar jag’.

Det får Anna Batra att gnola med hemma i soffan.

Löfvens megafonmedia ratas av folket

Inte ens rörelsens egna sluter upp kring sin ledare på Instagram. Med tvåtusen följare ligger statsminister Stefan Löfven (S) och bottenskrapar.

En mer TT-betonad, avpersonifierad nyhetsfeed får man leta efter.

Löfven skriver inte själv i sociala medier, men av någon underlig anledning klarar ’han’ Facebook galant, men tappar helt målföret i en personlig miljö som Instagram.

Dessutom pratar Stefan Löfven aldrig med dig som människa utan alltid till dig som medborgare. Från talarstolen.

Som statsminister.

Miljöpartiet nej tack!

Miljöpartiet kombinerar folkskollärarens antikommersiella image med progressiva framtidsfrågor. Isabella Lövin har med andra ord helt rätt klädsel och frisyr.

Däremot är hon för mycket journalist av den gamla skolan för att trivas i en privatpersonlig kanal som Instagram.

I den nya dagstidningen, Facebook, trivs hon däremot som fisken i vattnet.

Det betyder att hon inte fungerar som politiker i den moderna, Obamafierade tidsåldern. Att bygga förtroende genom att erbjuda igenkänning och spegling som människa finns inte med i Lövins erbjudande till Miljöpartiets väljare. Omöjligt för millennials att känna igen sig i.

Fridolin behöver en art director, men skriver snärtigt

Det märks att Gustav Fridolin har arbetat som journalist. Han behärskar nätets korta, komiska smashar utan att darra på manschetten.

Däremot är bildspråket lika trist och amatörmässigt som hemmagjord house.

Som de flesta partiledare saknar han förmågan att visa upp sitt privatliv och glamour från resor, mottagningar eller möten med kändisar kan du glömma.

Det är Kånken ryggsäck rakt igenom.

Annie Lööf bygger brand med Instagram.

Centerns Pippi har pluggat hur proffsen gör och varvar kändispremiärer, politiska toppmöten, segersiffror från opioniosmätningar med att posera med fans, selfies från skrivbordsluncher och med bilder på livet som mamma hemma i vardagen.

Bildmässigt är det bättre än texterna, som allt för ofta landar i rader som ’En samspelt Allians under gårdagens Agendadebatt där många ämnen debatterades’.

Antingen så låser det sig när hon skall skriva eller så saknar Annie Lööf helt humor trots alla välputsade leenden.

Slutsatsen blir ändå att hon avkodat Instagram på ett korrekt – bilderna är viktigare än texterna – och det märks att hon anstränger sig för att bygga en personlig relation med väljarkåren.

Den enda som slår henne är en superstjärna. På Instagram. Rent politiskt vet ingen hur länge Kristdemokraterna överlever.

Är Ebba Busch Thor KD:s räddning?

Den enda kvinnliga partiledaren som behärskar Instagram till fulländning är Kristdemokraternas Ebba Bush Thor. Såväl bild som text håller hög kvalitet.

Dessutom förstår hon intuitivt vikten av att mixa och överraska utan att det blir spretigt.

Till skillnad från alla sina kvinnliga partiledarkollegor har Ebba glimten i ögat och vågar vara personlig. Ett hygienkrav för att nå och engagera den yngre generationen.

På kändispremiär poserar hon lika vant som en bloggstjärna.

Från partikonferensen sammanfattar hon sitt budskap med tydliga, enkla ord. Givetvis glömmer hon inte att ge uttryck för sina känslor från att ha mött kollegor från hela landet.

När familjen visas upp ser det ut som alla människors sociala flöden. Det är kärlek, närhet och bilder från tvättstugan som vem som helst kan identifiera sig eller aspirera till.

Ebba Busch Thor är den svenska politikens svar på Zlatan på Instagram.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.