Foto: Fredrik Sandberg, Leif R Jansson / TT
Debattinlägg

”Romson skadar både klimat och svensk konkurrenskraft”

Miljö ·

”Med mindre än två månader kvar till det stora klimatmötet i Paris har den svenska regeringen tillsammans med sina europeiska kollegor beslutat att lätta på utsläppskraven för dieselbilar”, skriver Jasenko Selimovic (FP).

Om debattören

Jasenko Selimovic
Europaparlamentariker (L)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Med mindre än två månader kvar till det stora klimatmötet i Paris har den svenska regeringen tillsammans med sina europeiska kollegor beslutat att lätta på utsläppskraven för dieselbilar.

Detta beslut togs i kölvattnet av den stora skandalen kring Volkswagens utsläppsfusk och bara veckor innan klimatmötet i Paris. Beslutet hotar inte bara klimatet och folkhälsan utan sätter även svenska jobb på spel.

Frågan är om miljöminister Åsa Romson (MP) verkligen kan stå för det?

Efter avslöjandet om Volkswagens utsläppsfusk har debattens vågor böljat höga. Europaparlamentet antog en resolution där man begärde att utsläppstester för bilar ska spegla verkligheten och införas utan dröjsmål.

Vi liberaler har också röstat för att man granskar skandalen för att reda ut problemets hela omfattning.

Det är inte bara Volkswagen som släpper ut mer än de tillåtna gränserna utan också en stor del av övriga bilmärken.

Vissa uppger att de otillåtna utsläppen motsvarar Nederländernas årliga utsläpp. Det finns olika beräkningar, men onekligen är utsläppsfusket ett större problem än vad många tror – eller vill tro.

Att Åsa Romson nu fördröjer beslutet om att införa utsläppstester som baserar sig på verkligheten är upprörande.

Redan i december 2006 enades Europaparlamentet och ministerrådet om nya regler, där avvändingen av manipulationsanordningar förbjuds, och biltillverkarna åläggs utrusta fordonen så att de ”vid normal användning” överensstämmer med utsläppskraven.

Men Åsa Romson och hennes ministerkollegor har nu uppenbarligen helt struntat i detta, och väljer nu att vänta ända till år 2017 för att införa de beslutade mätmetoderna.

Till råga på allt tillåter hon dessutom att de bilar som tillverkas ska kunna överskrida EU:s gränsvärden för utsläpp med 110 procent fram till 2020. Och även efter 2020 ska de kunna fuska med 50 procent!

Det är faktiskt högt anmärkningsvärt att en svensk minister röstar för detta. Att detta är farligt för klimatet är mer än uppenbart, liksom att det är skadligt för folkhälsan.

Luftföroreningar orsakar årligen mer än 430 000 förtida dödsfall i EU och luftföroreningarnas hälsorelaterade konsekvenser beräknas kosta samhället 940 miljarder euro per år.

Att Miljöpartiet bidrar till detta är svårt att smälta. 

Men det finns ett stort problem till.

För Sveriges del innebär detta att många jobb sätts på spel. Bland de bilar som verkligen klarar EU:s utsläppskrav finns nämligen några av de bilar som tillverkas i Sverige.

Hur ska de på ett rättvist sätt kunna konkurrera med biltillverkare som tillåts fortsätta att fuska i länder som Frankrike och USA?

Åsa Romson skadar med detta beslut både klimatet, folkhälsan och svensk konkurrenskraft.

Miljöministern borde förklara sig.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.