SJ verkar ha gått mer på känsla än djupare analys av orsak och verkan när det gäller Jämtlands nattåg.
SJ har rätt i att resandet med nattågen har varit för dåligt men SJ borde ställa sig frågan ”Varför?”
Efter möte med politiker och näringsliv den 2:e februari 2016 förklarar SJ:s VD Crister Fritzson i en tv-intervju svårigheten med nattågen till Jämtland.
”Våran åsikt har hela tiden varit att vi vill köra, men vi måste ha ett tillräckligt stort underlag. En oktoberdag så kanske det är tio personer på tåget och då kan vi inte köra ett helt fullt nattåg när det är sådan liten beläggning, det går inte”
Här var SJ:s VD felinformerad av den egna organisationen som inte kvalitetssäkrat siffrorna.
Visserligen var det i oktober 2015 några kvällar med så få som 10 resenärer, men varför? Orsaken visar sig vara banarbeten som gjorde att nattåget den veckan inte kom till Stockholm på morgonen utan istället hade ankomsttid strax före lunch, en halvtimme senare än morgonens snabbtåg från Östersund.
Efter påsk 2016 lade SJ ner den reguljära nattågstrafiken på Jämtland för att enbart köra turisttrafik under jul, skid- och vandrings-säsongerna.
Ett halvår senare byggdes det fler parkeringsplatser på Åre Östersund flygplats.
Den 22 december gick vinterns första nattåg från Jämtland, det enda av SJ:s nattåg man kunde åka söderut för att vara framme före julafton. Tåget borde varit knökfullt men till Stockholm var det bara 5 personer bokade!
Brister i bokningssystemet i kombination med tågens tider lurar kunderna och dödar nattågen. Vid bokning av nattåg från Jämtland till Stockholm visas ankomstid som 02:13 , att man får ligga kvar på tåget till 06:30 visas inte.
Kunder som ringt till SJ har felaktigt fått svar att man måste kliva av 02:13 i Stockholm eftersom tåget går vidare till Göteborg.
Vagnarna till Göteborg med ankomstid 07:25 var däremot välbokade vilket visar att rätt produkt säljer.
SJ säger att man investerat många miljoner i de jämtländska nattågen under de senaste åren. Men vad SJ investerat i är oklart, det verkar inte varit pengar till bokningssystemet, processer för information och marknadsförståelse.
Då bara fem personer tar nattåget från Jämtland till Stockholm för att fira jul måste SJ inse att man själv är en stor del av problemet.
Genom åren har vi sett oräkneliga problem; med bokningsystemet, tomma vagnar som inte gått att boka i slutsålda tåg, brutna anslutningsmöjligheter och brister i informationen till kunderna.
SJ brukar hävda att det varit samma bokning och erbjudande till Jämtland som till övriga nattågsdestinationer. För oss som har rest med nattågen och sett problemen känns den beskrivningen fjärran från verkligheten.
SJ, ni kan bättre, Jämtland och miljön behöver er. Ge Jämtland ett bra nattåg för hela året, med fungerande bokning, så ska vi tillsammans få nattågen lönsamma igen.
En kväll i oktober behöver inte vara dålig, höstens sista tur i oktober 2016 hade 180 bokade.