Ericsson kraschade rakt in i däckbarriären. Foto: Viasat

Ericsson i våldsam krasch i Ungern

Uppdaterad
Publicerad

Svenske F1-föraren Marcus Ericsson kraschade våldsamt under nionde varvet av Ungerns Grand Prix. Svensken gick från bilen till synes oskadd och kom med lugngnade besked efter kraschen.

Marcus Ericsson slirade till i en kurva på den blöta banan och hans bil körde rakt in i däckbarriären på sidan. Det blev en kraftig smäll där bilen blev illa skadad och båda framdäcken samt det högra bakdäcket lossnade. Funktionärerna var snabbt på plats och gjorde tummen upp när de såg att Ericsson klarat sig.

Hans stall Caterham kom med lugnande besked strax efter kraschen och senare berättade svensken själv om det abrupta slutet.

Formel 1

”Vill be om ursäkt”

”Bara så att alla vet mår jag bra efter kraschen. Jag vill be om ursäkt till killarna i Caterham efter allt hårt arbete. Tråkigt att avsluta loppet på ett sådant sätt eftersom bilen kändes mycket bättre i dag. Nu laddar vi om under sommaruppehållet för att komma tillbaka starkare i Spa”, skrev han på sitt twitterkonto.       

Ericsson var inte ende förare som tvingades bryta under det svårkörda loppet. Hela sex personer tvingades bryta, däribland Ericssons stallkamrat Kamui Kobayashi.

”Lika bra som första”

Bättre gick det för australiensaren Daniel Ricciardo, som tog hem sin andra F1-seger i karriären.

– Det känns lika bra som den första segern, sade en strålande Ricciardo på prispallen.

Ricciardo var 5,2 sekunder före Fernando Alonso som slutade tvåa.

– De sista varven var riktigt roliga, sade australiensaren.

Årets F1-suverän, tyske Nico Rosberg, blev ”bara” fyra. Det var första gången denna säsong som han körde in på något sämre än en första- eller andraplats.  Han har dock tvingats bryta ett lopp.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Formel 1

Mer i ämnet