• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ingen fara för Ericsson efter kraschen Foto: TT Nyhetsbyrån

Ericsson kraschade på F1-träning

Uppdaterad
Publicerad

Marcus Ericsson kraschade in i en barriär under det andra träningspasset inför Beligiens Grand Prix på söndag. Ericsson ska dock ha klarat sig utan skador. – Jag slog i rätt ordentligt men det var ingen fara, säger Ericsson till SVT Sport.

Det var på den andra av fredagens två träningar som olyckan var framme för Marcus Erisson.

– Jag slog i rätt ordentligt men det var ingenfara. Klart bilen blev skadad men med mig var det inga problem, berättar Ericsson efter kraschen för SVT Sport.           

Formel 1

Ericsson var dock snabb innan kraschen och hans tid räckte till en 8:e plats. På den första träningen slapp han krascher men farten gav endast den 16:e snabbaste tiden.

”Ett halvt däck räckte”

Efter den andra träningen erkände Ericsson att kraschen berodde på egna misstag, med bilen var det inga problem – innan kraschen.

– Det var så enkelt så att jag la ut ett halvt däck på konstrgräset ikurvan. Och det är en snabb kurva så det räckte för att tappagreppet och bli passagerare, säger Ericsson till SVT Sport.

Han klarade sig själv utan skada, men med bilen gick det sämre som fick bogseras bort från banan. Men inför morgondagen ska det inte vara några problem.

– Nej, de håller påatt bygga ihop den igen.

Nico Rosberg toppade båda träningspassen före Mercedeskollegan Lewis Hamilton. Duon toppar även sammandraget, men där är det Hamilton som är nummer ett.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Formel 1

Mer i ämnet