– Jag fick ett ganska tufft lopp och fick kämpa hela tiden. Jag önskade att jag hade kunnat köra lite fortare, jag fick jobba för att få framdäcken att fungera bra. Men det var några fina fajter, säger Ericsson till Saubers hemsida.
Det såg ut som om Ericsson lite retfullt skulle sluta elva och utanför poänglistan efter att ha blivit omkörd av Daniel Ricciardo på det 44:e varvet.
Men när blott två varv återstod av de 56 blev Max Verstappen, som då låg åtta, stående på upploppsrakan med rykande motor.
”Visade styrka man mot man”
SVT Sports F1-expert Robert Dahlgren gillade Ericssons kämpainsats i Kina.
– Han visade styrka i racesituationen och körningen man mot man och stod upp i fajten med Ricciardo, säger Dahlgren.
Det finns mer för Ericsson att ta ut.
– Det var en stabil insats men inget fantastiskt. Han var ju tydligt slagen av stallkamraten Felipe Nasr (som var åtta). Det kanske inte fanns farten för Ericsson i dag, funderar Dahlgren.
Dahlgren noterar det psykologiskt viktiga i att ta poäng, speciellt tidigt på säsongen.
– Det är väldigt viktigt att skrapa ihop varje poäng man kan få. Det kommer att bli tuffare eftersom flera andra lag kommer att bli starkare. De här poängen kan betyda mycket senare under säsongen. För Sauber är ju ett stall som slåss om kanske tiondeplatsen. Det är ju inte femteplatser man kämpar om.
Uppvisning av Hamilton
Lewis Hamilton hade uppvisning och vann före stallkamraten i Mercedes Nico Rosberg. Målgången blev något av ett antiklimax med säkerhetsbilen som ledde fältet, detta på grund av Verstappens rykande bil som var svår att få bort från banan.
Det var Hamiltons fjärde seger i Kina, vilket är rekord.
– Det var full kontroll och Hamilton var aldrig hotad. Ferrari kommer visserligen närmare för varje lopp men än kan de inte hota, säger Dahlgren.