Marcus Ericsson startade från ruta elva. Chansen att ta poäng i loppet var god. Men redan direkt fick han en indikation på hur dagen skulle arta sig. Tjuvstart med efterföljande drive through-straff.
– Jag stod och väntade på lamporna. Jag var taggad och av någon anledning drog jag för tidigt. Får kolla igen och dra lärdom, sa Ericsson efter loppet till Viasat.
SVT:s expert Robert Dahlgren konstaterar att svensken förlorade i dubbel bemärkelse, drive through-straffet och att tjuvstarten i praktiken blev ett stopp som gjorde att han föll bakåt i fältet.
”Allt gick åt pipan”
Ericsson tvingades sedan till ett extra depåstopp för nosbyte och fick sedan problem med elektroniken. Loppet var kört. Sauberföraren slutade på 13:e plats, två varv efter Rosberg.
– Allt som kunde gå åt pipan gick åt pipan. Det är bara att glömma den här dagen så fort som möjligt, sa Marcus Ericsson till Viasat.
Stallkamraten i Sauber, Felipe Nasr, blev elva. Han fajtades om den sista poängplatsen men fick till slut ge sig mot Daniel Ricciardo.
– Marcus har egentligen varit starkare än Nasr i race men det spelar inte så stor roll om han är 0,2 sekunder snabbare per varv. Det är kvalen som Marcus måste få till och det fort, så att han kan vara med där uppe och slåss. Enda sättet att glömma den här dagen är att kvala bättre än stallkamraten och vara före i mål i nästa race, säger Robert Dahlgren.
Aldrig spännande om segern
Nico Rosberg var snabbast i starten av Österrikes GP-lopp och höll ledningen in i mål. Lewis Hamilton var aldrig riktigt nära att ta tillbaka förstaplatsen. Att han straffades med fem sekunders tillägg för att ha kört över den vita linjen på väg ut ur depå hjälpte inte. Avståndet mellan Mercerdesförarna i VM-sammandraget är nu bara tio poäng.
– Man kan säga att Rosberg tog Hamiltons roll. Han var otroligt snabb i starten, som britten brukar vara, och han svarade direkt när Hamilton gjorde bra varvtider. Det var ett otroligt styrkebesked. I grevens tid kan man säga, säger Robert Dahlgren.
Felipe Massa i Williams körde i mål som trea efter att Sebastian Vettel tappade platsen vid ett depåstopp.